Under hösten har det varit full rulle på Oxelösunds båtvarv. Drygt 30 båtar i veckan har de fått ta upp. Många väljer idag att få sin båt upptagen av olika varv. Men ska du göra allt själv finns det en del saker att tänka på, både när det gäller din båt och miljön.
– Du måste tömma vattensystemet och ska båten stå kallt måste man även blåsa bort allt vatten så att det inte fryser sönder, säger Joakim Struwe, vd på Oxelösunds varv.
När jag träffar Joakim står två av hans medarbetare och arbetar med en båt som ska upp på land. Båten tas upp med hjälp av en elektronisk kran. Efter det ser man till att frostskydda motorn.
– Alla motorer är sjövattenkylda. Då kör man glykol genom det systemet för att få bort saltvattnet och istället få i glykol så att motorn inte frostar. Glykol är även korrosionsskyddande.
Innan man kan ställa av sin båt för vintern bör man även spola rent botten och propellrar. Båten hissas ner från kranen och transporteras till en spolplatta med tillhörande reningsverk. Där finns det en hel del miljöaspekter att ta hänsyn till.
– Man behöver ta rätt på spolvattnet från botten, det är det som är giftigt. Sen ska man väl försöka sträva efter att använda ett miljövänligt tvättmedel för skrov och överbyggnad, men det finns ganska många varianter av det så det är lätt att göra rätt.
Och efter det kan man slappna av?
– Då kan man slappna av om man har gjort sina konserveringar, tömt vattensystem, blåst ledningar och spolat botten.