Problem med hygien på äldreboende

Vid en livsmedelskontroll på Sjötångens äldreboende i Oxelösund noterades flertalet hygienbrister.

Sjötångens äldreboende i Oxelösund.

Sjötångens äldreboende i Oxelösund.

Foto: Peter Alexis/Arkivbild

Oxelösunds kommun2019-11-25 13:30

6 november skedde en oanmäld inspektion vid Sjötångens äldre- och demensboende. Inspektionen utfördes av Oxelösunds kommun och vid besöket uppmärksammades bristande hygien. Det skedde ingen temperaturkoll på varken varm eller kall ankommande mat och matlådor som tillhörde personalen låg i samma kyl som brukarnas mat. Brukare ska även vid vissa tillfällen lagt oren disk och andra saker i köksskåp. 

– Det var personalen själva som sa det till mig att brukarna på avdelningen Havet har lagt oren disk i skåpen, så det var inget jag märkte under inspektionen, säger Emilia Torstensson, miljö- och hälsoskyddsinspektör vid Oxelösunds kommun.

Vid inspektionen uppmärksammades även mögel i en silikonskarv mellan en bänkskiva och en vägg, samt att ventilationen behövde rengöras. Kommunen kommer att göra och en extra kontroll på Sjötången i december.

– Den sker någon gång under veckan 50. När vi kommer dit då ska avvikelserna vara åtgärdade.

Avvikelserna som uppmärksammades under inspektionen anses vara en hälsorisk för brukarna och kommunen har därför bokat in en ny kontroll. 

– I det här fallet bedömer vi att vi behöver gå ut på plats igen och se om avvikelserna har åtgärdats, säger Torstensson och fortsätter: 

– Vi bedömer att det är flera avvikelser och att boende kan komma åt livsmedel och lägga oren disk i skåpen kan få allvarliga konsekvenser, då det kan komma in bakterier i mat som ska serveras. 

Titti Kendall är förvaltningschef inom äldreomsorgsförvaltningen i Oxelösunds kommun. Hon säger att man har sett över rutinerna på Sjötången och att arbetet med bristerna redan har börjat. 

– Vi har inte haft någon incident kopplad till dessa brister, utan snarare haft tur. Rutinerna är förbättrade sedan dagen vi fick ta del protokollet från inspektionen, säger hon. 

Är alla brister åtgärdade nu?

– Ja, vi har åtgärdat allt vi kan och det vi inte kan, som den mögliga skarven har vi felanmält till Kustbostäder som vi hyr lokalen av, svarar Kendall. 

Kendall säger att rutinerna på Sjötången har varit bra, men att man behöver arbeta mer med att följa upp dessa riktlinjer. 

– Vi har ju rutiner, och vad jag förstår på kontrollanten så har de varit ambitiösa, säger hon och fortsätter: 

– Det stora jobbet är ju att efterleva rutinerna och följa upp de. Det är enhetschefen som får följa personalen regelbundet och se hur det går. 

Karta: Sjötångens äldreboende
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!