Så ser förvaltningschefen på kritiken

Personal inom hemtjänsten vittnar om hårda arbetsförhållanden. Nu svarar äldreomsorgsförvaltningen på deras kritik.

Hemtjänstens kostnader är bakgrunden till det nya schemat, som vissa undersköterskor är kritiska till. Arkivbild.

Hemtjänstens kostnader är bakgrunden till det nya schemat, som vissa undersköterskor är kritiska till. Arkivbild.

Foto: Peter Alexis

Oxelösunds kommun2019-10-21 19:16

Tidningen har tidigare pratat med Stina och Knut, som egentligen heter någonting annat, inom hemtjänsten i Oxelösund. De påstår att arbetet har blivit tuffare efter att ett nytt schema började gälla under hösten. Titti Kendall är förvaltningschef vid äldreomsorgsförvaltningen vid Oxelösunds kommun. Hon menar att det nya schemat gjordes i samband med en genomlysning som blev klar i maj. 

– Där såg vi att vi har haft orimliga kostnader för en hemtjänstimme. Med det resultatet gick vi in i en omorganisation. Vi gjorde då en planering där medarbetarna ska vara ute hos brukarna 65 procent av sin arbetstid. 

Stina och Knut påstår att restiderna mellan brukarna är för korta och att man inte hinner. Kendall säger det beror på en bugg i deras planeringssystem.

– Det är klart att det inte är bra och jag förstår att det blir en frustration, men vi kommer att lösa det.

Stina och Knut säger att kommunikationen från er har haft brister. Delar du den uppfattningen?

– Kommunikation är bland det svåraste vi har, men nu när vi är i löpande verksamhet så håller jag inte med om att vi har en bristande kommunikation. Det finns möjlighet att uttrycka sin åsikt och vara delaktig vid arbetsplatsträffar och påverka sina scheman. 

Enligt Stina och Knut ska en del anställda fått sina nya scheman en dag i förväg, vilket bryter mot kollektivavtalet. 

– Det var några få missar, men det är klart att det upplevs som jättesvårt att hantera för den personen. Det har jag full respekt för. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!