Efter att ha stuckit in huvudet i en omärkt lucka på SSAB hann gästarbetaren från Tjeckien bara ta ett eller två andetag innan han svimmade. En kollega kunde dra ut honom i friska luften, vilket räddade mannens liv. Ambulans tillkallades och mannen friskförklarades samma dag. Det framgår av handlingar som tidningen begärt ut.
Efter olyckan den 13 oktober i fjol gjorde Arbetsmiljöverket en inspektion på SSAB.
Gasolyckan är inte den första arbetsskadan som uppstått på stålverket. Under 2019 fick en anställd i Oxelösund som fått för liten skyddsjacka smält stål in genom en glipa mellan ärmen och handskarna. En annan medarbetare på SSAB fick glödande metallbitar bakom sina dåligt åtsittande skyddsglasögon, med allvarliga brännskador som följd. Ytterligare en föll från en hög höjd. Inom tungindustrin kan man råka ut för allvarliga olyckor, och det är därför det är så viktigt att alla kan arbetsmiljörutinerna.
– Vi inventerar våra risker årligen. Vi jobbar väldigt mycket med säkerhetskultur. Vi har en stor organisation som jobbar med att vi ska bli det säkraste stålföretaget i världen, varje dag, säger arbetsmiljöchef Johan Kullman på SSAB.
Många skador uppstår under de så kallade underhållsstoppen. Det är när fabriken i Oxelösund står stilla för att reparera de många delarna av den komplicerade processen som krävs för att tillverka stål. Så var fallet med den tjeckiske gästarbetaren som utsattes för kvävgas i oktober.
– Han var tillbaka och jobbade, så därifrån vet vi att han mådde bra. Hur han mår i dag har jag ingen aning om, säger Johan Kullman.
Gästarbetaren och en kollega skulle lyfta av ett tanklock. Men efter att ha lossat tanklocket stoppade han in huvudet i tanken, som visade sig vara full av kvävgas. Tanklocket saknade varningsskylt. Mannen kunde räddas av sin kollega.
När den fasta personalen fick reda på händelsen tillkallades ambulans. Det är osäkert om de inhyrda personerna fått adekvat säkerhetsutbildning, enligt Arbetsmiljöverket som skriver i sin tjänsteanteckning att de har svårt att avgöra vilket företag den inhyrda personalen jobbade åt, eftersom underleverantörer anlitar andra underleverantörer.
I Arbetsmiljöverkets utredning, som tidningen begärt fram, står det att "De var troligen anställda av Nyköpings Rör och Svets". Nyköpings Rör och Svets är en underleverantör till SSAB, som i sin tur anlitat personal från ytterligare en underleverantör. Den underleverantören har anlitat personal från i Tjeckien, som i flera fall varken talar svenska eller engelska.
– Vi köper in kompetensen från ett företag. Sen om de hyr in den från någon annan det har vi ingen åsikt om, säger Johan Kullman.
Så det finns ingen gräns för hur många underleverantörer man kan ha?
– Nej det gör det väl egentligen inte, säger Johan Kullman.
SSAB ansvarar för att alla som jobbar på fabriksområdet har en säker arbetsmiljö, berättar Johan Kullman.
"Någon varningsskylt för kvävgas finns inte på luckan" skriver de i sin tjänsteanteckning i oktober i fjol. En av SSAB:s åtgärder efter inspektionen var enligt protokollet att minst en person i varje arbetslag ska vara engelsktalande.
– Han gjorde mer än vad arbetet krävde. Jobbet var att ta bort luckan, säger Johan Kullman om den tjeckiske gästarbetaren.
Nyköpings Rör och Svets bekräftar att de anlitade gästarbetaren via sin underleverantör. De tycker att SSAB bär skulden till olyckan.
– Det är SSAB:s fel egentligen, tanken var full av kvävgas, och det skulle den inte vara. Även om hans jobb inte var att stoppa huvudet i tanken så det ska inte finnas kvävgas där iallafall, säger Micael Pettersson på Nyköpings Rör och Svets.
Han kan förstå att Arbetsmiljöverket ser risker i att personalen inte alltid förstår varandra.
– Det är klart att det blir språkförbistringar. De [inhyrda, red anm] nickar och säger ja, men det är inte så att de alltid förstår vad man sagt, säger Micael Pettersson.
IF Metall har påtalat att språkfrågan riskerar att skapa en otryggare arbetsplats.
– Språkbitarna har vi historiskt haft problem med, och vi har ju personal som inte är jätteduktig på engelska i alla lägen heller, säger Conny Lindgren.
Nu hoppas IF Metall att man efter olyckan ska slippa språkförbistringen.
– Inhyrd personal ska vara i huvudsak svensktalande, och i väldigt unika fall engelsktalande, säger Conny Lindgren.