I 30 år hade Helena Stålnert fullt fokus på att bevaka politik och ekonomi. Först som skrivande reporter, sen korrespondent i Bryssel, nyhetsankare, programledare och så småningom som chef och ansvarig utgivare på Aktuellt.
- Vid det laget hade jag gjort allt som är kul inom journalistiken, konstaterar hon.
2005 fick hon en rätt oväntad fråga från industrin. Flyg- och försvarsbolaget Saab ville att Aktuelltchefen skulle bli kommunikationsdirektör. Helena blev förvånad men behövde inte så lång betänketid.
- När jag väl tog steget var jag väldigt klar över vad jag gjorde. Får man en fråga om att sitta i koncernledningen i ett stort börsnoterat bolag är man ju korkad om man inte tar det.
Som journalist hade hon drivits av en folkbildarambition, att ge vanliga människor bra underlag till sina beslut. På SVT såg hon tittarna som sina uppdragsgivare och nu svarar hon till syvende och sist för aktieägarnas intressen.
Vad motiverar dig nu?
- Att utveckla bilden av företaget gentemot olika intressenter som kunder, finansmarknaden, aktieägare, investerare, analytiker och inte minst media. Sen har du ju de egna anställda och de studenter och andra som vi vill ska börja jobba hos oss.
Efter Saab kom ett nytt erbjudande. Den här gången var det SSAB som ville ha den före detta nyhetschefen i sin stab och Helena Stålnert blev ett namn att lägga på minnet i Oxelösund. Året var 2007 och stålet sålde som aldrig förr.
- Det kändes stort och fascinerande. Stålindustrin är ju på något sätt hjärtat i det svenska näringslivet. Det var traditionsrikt samtidigt som jag insåg vilken otrolig utveckling som skedde, inte minst i Oxelösund.
Men bara ett år senare förändrades läget helt. Den journalistiska vanan lyser igenom när Helena beskriver steg för steg hur krisen i banksektorn spred sig till industrin. Det gapade tomt i orderböckerna och hon blev tvungen att gå ut och informera om ett varsel som skulle få många oxelösundare att ligga sömnlösa.
- Sådana beslut är oerhört smärtsamma för alla inblandade. Det är ju det sista man tar till, och man identifierar sig med stället man jobbar på.
Du har haft en del tunga poster. Hur tuff är du?
- Inte särskilt. Jag är snarare för lite tuff, hade jag varit ung i dag hade jag nog behövt vara tuffare. Jag har inte haft någon karriärplan heller utan bara låtit saker hända.
Nästa vecka är det dags att göra något annat igen. Fast den här gången är det inget erbjudande som styr karriären. Nyhetschefen som blev informationsdirektör ska bli egenföretagare.
- Jag vill dela med mig av den kombinationen jag har av journalistik, ledarskap och erfarenheter från privata företag. Den tror jag inte att så många har.
Hur länge tänker du jobba?
- Tills jag tröttnar. Men jag kanske jobbar i en lite lugnare takt. Jag har ju jobbat heltid som en bäver under hela mina barns uppväxt så förhoppningsvis hinner jag med mina barnbarn mer.
Läs mer i Lördagsbilagan: Helena om nyhetspuls och kärlekshistorien som gjorde henne till förstasidesstoff 2006.