– För sörmlänningarna kommer det innebära moderna, komfortabla och säkra tåg. Det ska gå fortare och bli mer tur-tätt. För dagpendlare är förutsägbarheten väldigt viktig. Att jag kan lita på att tåget går när de ska och att jag kommer hem när jag ska. Det här känns väldigt bra, säger Monica Johansson (S), finanslandstingsråd i Sörmland.
Totalt är 33 stycken dubbeldäckartåg beställda från schweiziska Stadler och byggs på företagets fabrik i Schweiz. Modellen, Stadler Dosto Mälartåg, är en variant av tåget Stadler Dosto/Kiss som körs i Schweiz, Tyskland, Österrike och Luxemburg. Mälartågen har anpassats särskilt till Mälardalen och är konstruerade för att klara 40 minusgrader och 80 centimeters snödjup på spåren. För att klara detta är de bland annat utrustade med stora snöplogar, golv- och väggvärme.
Varje tåg består av fyra dubbeldäckade vagnar och har en kapacitet på 333 sittande passagerare (357 inklusive fällstolar). Topphastigheten ligger på 200 km/h. Tåget är utrustat med ljuddämpande och halkfria mattor, luftkonditionering och wifi. Alla platser har individuella läslampor och dubbla eluttag. Under respektive sittplats finns förvaringsutrymme stort nog för en normalstor kabinväska. De nya tågen kommer även erbjuda möjligenheten att ta med cykeln.
Tågen är tänkta att tas i trafik med start under sommaren 2019 och sedan successivt fasas in under 2020 och 2021. Under onsdagen premiärvisades ett första exemplar på Stockholms centralstation. Först ut i infasningen av de nya tågen är Svealandsbanan.
– Sörmland satsar mest i hela den här tågsatsningen och eftersom vi har de äldsta lokdragna tågen så är det viktigt att vi får ta del av de nya tågen. Först ut är Svealandsbanan. Eskilstunaborna och Strängnäsborna är verkligen värda det, säger Monica Johansson.
Från och med december 2019 kan Eskilstunaborna förvänta sig både fler tåg och kortare restider.
– Vi går upp på 22–23 avgångar mellan Eskilstuna och Stockholm per riktning vardagar. En utökning från dagens 19. Vi får då 30-minuterstrafik i båda riktningarna mellan Eskilstuna och Stockholm. Idag har vi bara 30-minuterstrafik in mot Stockholm. Vad gäller restider så strävar vi efter 60-minutersresor. Idag ligger vi någonstans runt 68 minuter, säger Göran Gullbrand, ansvarig för trafik och infrastruktur på Mälab.
Efter Svealandsbanan är det Sörmlandspilens tur. Där kommer de nya tågen mot slutet av 2019, följt av Nyköpingsbanan och Uven 2020.
¬– För Sörmlandspilen utökar vi inte utbudet. Det har vi redan gjort. Vinsten blir främst tillgängligheten för alla resenärer med rullstolar, barnvagnar och liknande. Det blir nya tåg med god komfort för resenärer som vill utnyttja tiden till jobb.
– Nyheten för Nyköping är att vi ska försöka få till 30-minuterstrafik mellan Nyköping och Stockholm. Idag är det i grunden en timmesstruktur. 45 minuter på morgonen. På grund av den kurviga banan kan vi inte utnyttja hastigheten fullt ut så det blir inte samma restidsförkortning. Tågen är dock väldigt snabba i acceleration och inbromsning jämfört med gamla tåg. Där hämtar man en viss restidsvinst.