Skavstakraschen: Flera orsaker bakom olyckan

Motorn stannade på 150 meters höjd och planet kraschlandade. Nu har händelsen utretts och flera brister upptäckts. Efter ett turbulent fjolår har samtidigt flygskolan Tellus Aviation begärts i konkurs.

Så här såg planet ut efter kraschen 6 april förra året. Lyckligtvis undkom både instruktören och eleven utan fysiska skador.

Så här såg planet ut efter kraschen 6 april förra året. Lyckligtvis undkom både instruktören och eleven utan fysiska skador.

Foto: Pontus Stenberg

Skavsta2021-03-31 19:33

Det var den 6 april i fjol som ett mindre enmotorigt flygplan kraschlandade på gräsmattan intill landningsbanan på Skavsta. Flygningen var en del av utbildningen på den privata flygskolan Tellus Aviation (tidigare Skies Airline Training). 

En instruktör och en elev befann sig ombord när motorn plötsligt stannade. Planet var då på 500 fots höjd (cirka 150 meter). Instruktören tog då över spakarna och vände tillbaka mot landningsbanan. Flygplanet förlorade snabbt höjd och det slutade med en buklandning. Planet fick stora skador, ena vingen och det främre partiet av planen slets av. Både piloten och eleven klarade sig däremot oskadda, men händelsen har utretts av Statens haverikommission (SHK) som har en rad synpunkter.

Av utredningen framkommer det att instruktören försökte sig på en så kallad ”impossible turn” (omöjlig sväng). Vilket innebär en kraftig sväng tillbaka till flygplatsen efter ett motorfel. "Den kräver god höjd och innebär aggressiv manövrering", konstaterar SHK. Att utföra manövern från låg höjd "kan snabbt förvandla en svår situation till en mer tragisk händelse".

Instruktören har också intervjuats om händelsen. Flygskolan har haft rutiner för hur piloterna ska agera vid den här typen av händelser. Men instruktören menar att han inte var övertygad om att skolans rutiner var de bästa, och om han hade följt dessa så hade det kunnat innebära mer omfattande skador. Därför beslutade han istället att göra en ”impossible turn”.

Utredningen visar att piloten saknade erfarenhet för att genomföra landningen på detta sätt. Samtidigt konstaterar SHK att flygskolan "inte identifierat riskerna som kan uppstå vid motorbortfall på låg höjd".

Statens haverikommission har gjort utredningen men när det gäller frågorna kring skuld, ansvar eller skadestånd så är de bitarna upp till rättsväsendet eller försäkringsbolag att avgöra.

Kraschen var en del av ett skakigt fjolår för flygskolan Tellus Aviation, som har verksamheten på Skavstaområdet. Efter en oanmäld inspektion i september drog Transportstyrelsen in flera viktiga tillstånd och undervisningen stoppades. Närmare 17 elever ska ha gått på utbildningen.

Och under förra veckan, 25 mars, kom beskedet att bolaget har försatts i konkurs.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!