Efter kritik mot skolan – kommunen svarar

Efter att en mamma kritiserat en skola om att hennes son, som har ADHD, inte får den hjälp som han behöver avböjer rektorn att svara på kritiken och hänvisar till kommunens utbildningschef. "Elevens behov styr", säger han.

En mamma ifrågasätter en skola i en kommun. Enligt henne får sonen inte de resurser han behöver för att klara att vara i skolan. Kommunen och rektorn är fåordig i svaret på kritiken. (Arkivbild).

En mamma ifrågasätter en skola i en kommun. Enligt henne får sonen inte de resurser han behöver för att klara att vara i skolan. Kommunen och rektorn är fåordig i svaret på kritiken. (Arkivbild).

Foto: JONAS EKSTRÖMER / SCANPIX

Skola och utbildning2020-01-16 09:11

I veckan berättade SN om en mamma som kritiserar sin sons skola för att inte ge honom tillräckliga resurser trots hans ADHD-diagnos och hans försämrade mående.

 "Min son vill inte leva längre", sa hon och berättade om hur skolan inte ersatt den extra resurs han tidigare haft. Istället får han gå till något som skolan kallar för studiegården, en verksamhet där en behörig lärare, specialpedagog, speciallärare, och kurator arbetar tillsammans, men som inte är tillräckligt för sonen, menar mamman.  

 För sonen har det här resulterat i stress, oro och att han ofta känner utanförskap.  Dagen innan SN träffade den tolvåriga sonen och mamman, berättade hon att han med flit sprungit rakt in i altandörren för att han inte längre vill leva.  

Trots den hårda kritiken väljer rektorn på pojkens skola att inte besvara kritiken och SN:s frågor gällande bland annat vilka resurser det finns för pojken att tillgå, och hur studiegården kan ersätta en  resursperson.  

– Jag uttalar mig inte i enskilda ärenden och hänvisar dig utbildningschefen i kommunen, skriver rektorn i ett mejl till SN.  

Kommunens utbildningschef väljer också att besvara SN:s frågor via mejl och även han säger att han inte kan uttala sig kring enskilda fall.  

– I kommunens grundskolor finns studiegårdar som kompletterar övriga lärmiljöer där elever under olika långa perioder efter beslut av rektor har sin lärprocess. Den anpassade studiegången är individuellt planerad. 

Hur fungerar studiegården, är eleverna där hela dagen och om inte hur kan man då säkerställa att de får rätt hjälp i undervisningen? 

– Se tidigare generella svar om studiegårdar och anpassning, skriver utbildningschefen. 

Studiegårdar istället för extra resurs är det möjligen en kostnadsfråga?  

–  Elevens behov styr, så det är inte en kostnadsfråga. 

Enligt mamman har sonen behov av en extra resurs, kan han inte få det då?  

– Jag kan tyvärr inte kommentera ett enskilt ärende. 

Hur ser ni på att en elev mår så pass dåligt i skolan att han till och med talar om att han inte vill leva längre, hur tänker ni som skola och kommun agera?  

– När vi ser att en elev mår dåligt förs en dialog med vårdnadshavare, skolans elevhälsa är aktiv och vid oro har vi anmälningsplikt enligt Socialtjänstlagen. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!