Klasskamraterna kramas i matsalskön, skojar och skrattar medan de äter med god aptit av fisken och potatisen, och påminner varandra om läxan till i morgon: att leta upp och presentera en inrikesnyhet. De går i internationella klassen för att lära sig svenska så fort som möjligt, och för att man ska se till att deras matte- och engelskkunskaper ligger på den nivå Skolverket kräver. När de anses klara av det slussas de vidare in i en av skolans övriga klasser – först i de praktiska ämnena, därefter i NO och SO.
– Förkunskaperna och talangen varierar hos de här eleverna precis som hos de svenskfödda, men skolan tar självklart lite extra tid för dem eftersom de måste landa i det nya landet med en annan kultur och ett annat språk efter flykten, säger Marie Agobian, mentor för klassen.
– Men de är otroligt målinriktade också. Ingen skolkar, tillägger hon stolt.
Internationella klasser har funnits länge på Långbergskolan och de två på Borgis startades hösten 2012 eftersom man ville minska segregationen i Nyköping. Idag undervisas 15 elever av Marie Agobian, och hon tycker egentligen att det är för mycket. Fler klasser skulle behövas också eftersom det är kö till de som finns. Skolgång till nionde klass är obligatoriskt i Sverige, ändå finns alltså de som nekas möjlighet till utbildning.
Eleverna i internationella klassen på Borgis känner sig privilegierade, och alla vi pratar med gillar konceptet.
– Det är bra här. Vi har bästa läraren också, säger 15-årige Ramin Rahimi.
Marie Agobian ler stort. Hon kom till Sverige från Libanon 1989 och vet hur viktigt jobb hon har.
– Jag förstår elevernas behov. Jag brukar säga att jag försöker lära dem, på mindre än fem år, det jag själv lärde mig på 25 år.
Trots den engagerade läraren finns dock ofrånkomliga problem i gruppen. Eftersom klassen främst fungerar som en passage och få elever studerar på heltid under någon länge period, är sammanhållningen stundtals bristande enligt Agobian. Många har dessutom traumatiska upplevelser bakom sig som gör att de behöver extra stöd. För tillfället verkar dock eleverna i den internationella klassen på Borigs vara förhållandevis nöjda. Och att döma av stämningen i matsalskön är sammanhållningen god och ambitionerna höga.