Brudarna som ger bilbälten nytt liv

Hur många meter bilbälte finns det egentligen i världen? Och vad händer med alla bälten när bilarna inte längre används? Företaget Rebelt UF har kommit på det klart snyggaste sättet att återanvända bälten – att göra väskor av dem såklart.

S.N.U.S.2013-10-18 00:00

På skroten trängs högar av övergivna bilvrak. De plundras på sina radioapparater och reservdelar, med säkerhetsbältena är det aldrig någon har velat ha. Tills nu. Amanda Hanssen, Maria Andersson och Johanna Boman har startat UF-företaget Rebelt UF. Affärsidén är att erbjuda en slitstark, stilren och sällsynt väska för kvinnan i farten. Den består av tio meter bälte och ett bältesspänne. Bara det vinröda fodret är nytt.

Hur kom ni på idén?

– Det var i våras när vi satt och brainstormade. Vi visste att vi inte ville köpa in och sälja en färdig produkt, utan tillverka något eget – helst göra om något. Vi började fundera över vad man kunde göra med gamla bilar, och så kläcktes idén, säger Maria.

Så de gav sig iväg till skroten med saxar och kassar. Arbetarna där blev minst sagt förvånade när de tre 18-åriga tjejerna dök upp, men de blev ändå visade till en hög av staplade skrotbilar – och så fick de klättra.

Till en början var både de själva och folk de pratade med skeptiska till idén - skulle det gå att sy i och forma bältena som de ville?

— Både vi och symaskinen tyckte att det kändes lite jobbigt när vi provsydde, berättar Amanda.

Men så fick de kontakt med Lena Frisell, sömmerska på Nyköpings Sadelmakeri, som erbjöd sig att hjälpa till. Hon blev dessutom en av tjejernas rådgivare i företagandet.

UF står för Ungt Företag och är någon som alla ekonomitreor driver. De kommer på en tjänst eller produkt, samlar in riskkapital och, med hjälp av kunskaperna de har tillägnat sig under gymnasietiden, realiserar de idén. Under året anordnas tävlingar där företagarna har chansen att vinna priser, och det hela avslutas med den stora UF-mässan, som i år hålls i Eskilstuna.

Amanda, Maria och Johanna är fortfarande i startgroparna med Rebelt UF, men i den här fasen gör de framsteg varje dag. De som från början inte trodde på idén har fått se sig överbevisade.

– Vi får jättebra respons på väskan och det är verkligen drivande! säger Johanna.

Men visst finns det som är mindre kul med att driva företag. Alla tre tjejer har starka viljor och bestämda åsikter, och ibland uppstår konflikter.

– Men våra olikheter är också en styrka - vi är bra på olika saker, säger Amanda.

Hon är företagets VD och den som står för marknadsföringen. Johanna som är pratglad och utåtriktad är försäljare och kommunikationsansvarig och Maria ansvarar för ekonomin och sköter bokföringen. De menar att UF-projektet har gett dem mer insikt i de olika delarna av företagande, och att de vet bättre nu vad de skulle kunna tänka sig att jobba med senare i livet och inte.

Den närmaste framtiden innebär för Rebelt UF introduktion av bältesväskor i nya färgkombinationer och kanske framtagande av en väska för män. Hur många meter bilbälte som finns i världen är svårt att säga, men säkert är att många avdankade bälten nu kommer att få sig ett rejält uppsving.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om