Maria Stockhaus (M): "Inget stopp för Ostlänken"

Även om Moderaterna länge varit emot höghastighetsjärnväg betyder måndagens motion inte slutet för Ostlänksprojektet. Det säger Maria Stockhaus (M) som var med och skrev det omdebatterade förslaget.

"Stopp för höghastighetstågsprojektet är inte slutet för Ostlänken", säger Maria Stockhaus som sitter i riksdagens trafikutskott för Moderaterna och är en av fyra politiker som skrivit motionen.

"Stopp för höghastighetstågsprojektet är inte slutet för Ostlänken", säger Maria Stockhaus som sitter i riksdagens trafikutskott för Moderaterna och är en av fyra politiker som skrivit motionen.

Foto: Trafikverket/ Artem Furman/Riksdagen

Södermanland2022-10-04 13:38

– Kostnaderna skenar och många experter menar att vi inte får tillbaka de här pengarna. Höghastighetståg i Sverige är inte ansvarsfullt utan ekonomiskt vansinne, säger Maria Stockhaus som sitter i riksdagens trafikutskott för M. 

Hon är en av dem som undertecknat den motion som lämnats till Trafikutskottet, med förslag om att riksdagen säger nej till att bygga höghastighetsjärnväg.

Det innebär att gällande beslut om nya stambanor för höghastighetståg, för att knyta samman Stockholm, Göteborg och Malmö, ska omprövas. 

– Vi tycker man ska lägga pengar på att få i gång pendlingstrafiken, vi har inte samma behov av höghastighetståg i Sverige som i Kina och Japan, säger Maria Stockhaus som menar att Sveriges befolkning inte är tillräckligt stor för höghastighetståg.

Ostlänken som byggs för 250 kilometer i timmen räknas enligt Maria Stockhaus (M) inte som höghastighetståg. 

– Det har funnits olika definitioner men det som alla refererar till nu är att gränsen för snabbtåg går vid 250 kilometer i timmen och höghastighetståg är det som går snabbare än det. 

Enligt riksdagsledamoten kan det dock vara aktuellt att se över kostnadsbilden för Ostlänken.

– Kostnadsutvecklingen har skenat och nu kan man inte helt frikoppla projektet från höghastighetsjärnvägstänkandet. Men det handlar inte om ett stopp för Ostlänken och inga förseningar vad det gäller projektet, säger hon. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!