– Den senaste veckan såg vi en ökning av antalet inkomna samtal. Runt 40 av dem per dag består av frågor om coronaviruset. De flesta handlar om att man varit utomlands, men inte i de drabbade områdena, men ändå känner oro, säger Sabina Kalaitzis Barrögård, verksamhetschef för 1177 Vårdguiden i Sörmland.
Medelsvarstiden till 1177 låg för några veckor sedan på omkring 15–20 minuter över dygnet. Efter virusets framfart har kötiden mer än fördubblats och ligger nu på 40–45 minuter. Regionen har ökat bemanningen med ytterligare personal, men på sikt är det oklart hur problemet ska lösas.
– Det som gör det besvärligt är att vi vill ha en ökad bemanning under en längre period. Med anledning av det ska regionen i morgon (läs tisdag) behandla frågan i en krisgrupp, säger Sabina Kalaitzis Barrögård och fortsätter:
– Den vädjan jag har till allmänheten är att man ska söka information på Folkhälsomyndighetens hemsida eller ringa det nationella krisnumret på 113 13. Det förutsatt att man inte har några symptom som hosta, feber eller andningssvårigheter och inte har varit i de drabbade områdena.
Hur agerar ni vid ett samtal om misstänkt coronavirus?
– Har patienten ett av de tre symptomen och varit i de drabbade områdena konsulterar vi med infektionsläkarna om vad som ska göras. Under tiden väntar patienten kvar i telefonen. Läkarna är alltid frikostiga med att genomföra en provtagning om så bedöms vara aktuellt, säger hon.