2019 avslöjade tidningen Computer Sweden att inspelade samtal till 1177 låg oskyddade och därmed lätt tillgängliga på nätet.
Nu har Integritetsskyddsmyndigheten, tidigare Datainspektionen, slutfört sin utredning av incidenten.
Bland de många samtal som låg oskyddade hörde även sådana som ringts från Region Sörmland. Men ansvaret för det inträffade vilar enligt Integritetskyddsmyndigheten på företagen Medhelp och Voice integrate. Myndigheten har nu utfärdat en så kallad sanktionsavgift på 12 miljoner kronor mot Medhelp. Voice integrate ska betala 650 000 kronor.
Medhelp skötte vid denna tid telefontjänsterna för 1177 i bland annat Sörmland. Företaget hade i sin tur anlitat ett thailändskt företag för att hantera samtal till 1177 på nätter och helger. De båda företagen hade i sin tur avtal med Voice integrate för inspelning av samtalen, skriver Integritetsskyddsmyndigheten i ett pressmeddelande.
Det är de samtal som tagits emot via det thailändska företaget, som funnits tillgängliga på en server hos Voice integrate.
Även om företagen är huvudansvariga för det inträffade, ska även de regioner varifrån samtalen ringdes betala sanktionsavgifter. För Sörmlands del handlar det om 250 000 kronor. Lika mycket ska region Värmland betala, medan Stockholm åläggs att betala 500 000. Regionerna kritiseras för att ha brustit i informationen till dem som ringt 1177.