40 miljoner till forskning om sÀrskilt begÄvade elever

I Sverige finns det bristande kunskap om hur man skapar en bra undervisning för sÀrskilt begÄvade elever, menar Valerie Margrain, professor i pedagogiskt arbete. Nu gÄr 40 miljoner kronor till forskning pÄ omrÄdet, som bland annat ska bedrivas vid MÀlardalens högskola.

Ny forskning ska se pÄ skolan och förskolan för sÀrskilt begÄvade elever.

Ny forskning ska se pÄ skolan och förskolan för sÀrskilt begÄvade elever.

Foto: Privat/Anne-Lie Andersson

Sörmland2021-07-19 04:45

I höst startar ett nytt forskningsprojekt i gÄng, som ska se pÄ sÀrskilt begÄvade elevers behov i skolan. Projektet Àr ett samarbete mellan flera lÀrosÀten dÀr MÀlardalens högskola ingÄr. De andra Àr Karlstads universitet och Stockholms universitet.

– MĂ„nga av dessa elever mĂ„r dĂ„ligt och kan kĂ€nna sig missförstĂ„dda och vara utsatta för mobbning i skolan. Men Ă€n har inga större studier pĂ„ Ă€mnet gjorts i Norden, sĂ€ger Valerie Margrain, professor i pedagogiskt arbete vid Karlstad universitet som leder projektet.

Projektet har fÄtt 40 miljoner kronor frÄn VetenskapsrÄdet. Valerie Margrain menar att denna forskning Àr viktig för att ge skolan möjlighet att ge en bra undervisning för alla elever. Man har sett att vissa av dessa barn slutar att gÄ till skolan eller underpresterar för att inte sticka ut. FÄngar man inte upp eleverna kan man gÄ miste om deras potential menar Valerie Margrain.

– Jag kan Ă€nnu inte sĂ€ga nĂ€rmare vad forskningen kommer att gĂ„ ut pĂ„ men det Ă€r spĂ€nnande, sĂ€ger hon.

I Sverige rĂ„der det brist pĂ„ kunskap pĂ„ omrĂ„det, vilket Valerie Margrain vill Ă€ndra pĂ„ med den nya forskningen, dĂ€r man kommer att se pĂ„ bĂ„de pĂ„ undervisning och sociala aspekter i skola och förskola. 

– Det handlar inte om att göra som i andra lĂ€nder utan hitta lösningar som fungerar i en nordisk kontext, sĂ€ger Valerie Margrain. 

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!