– Så gör jag själv. Men det ska man inte göra nej.
Bilmekanikern på Mekonomen Gnesta erkänner direkt när tidningen frågar: Han kör bilen på tomgång medan han borstar bort snö och skrapar rutorna. Likt otaliga andra svenskar.
– Det är hål i huvudet. Det är ju max en minuts tomgångskörning som gäller, säger Viktors kollega Morgan Grip, med 33 år i branschen.
Rutinen att låta bilen stå och bolma är djupt rotad hos folk – för att värma upp kupén och minska imma på vindrutan. Men forskningen är klar som snökristall: Fossila kallstarter är förödande för miljön, och bör undvikas med motor- eller dieselvärmare redan från tio plusgrader och nedåt.
Går det inte ska motorn värmas upp så fort det går – genom att köra iväg direkt efter start.
– Katalysatorn kräver höga temperaturer för att fungera, kör du börjar hela motorn jobba mer, säger Monica Odlare, professor i miljöteknik vid Mälardalens universitet.
Imma på rutan får avhjälpas med fläkt och putsduk, tipsar folk i forum.
En amerikansk studie visade att 30 sekunders kallkörning släpper ut lika mycket avgaser som upp till 50 mils körning med varm motor, när det gäller nyare bilar.
Batterier i elbilar behöver också värmas upp för att inte slitas onormalt och förbruka onödigt mycket ström, men det – liksom kupévärmning – kan då ofta göras lätt i en mobilapp.
– Vi har ju bara en jord. Ju mer vi misshandlar den desto sämre blir det framåt, säger Morgan Grip på bilverkstaden.