Aja baja, inte skrapa bilrutan på tomgång

Kallstarter med bilar som går på fossilbränsle är tunga miljöbovar. Men skadan går att avhjälpa med motorvärmare – eller åtminstone genom att skrapa först och köra sedan.

Gnestabon Inge Gullquist använder motor- och kupévärmare och kan starta en varm bil. "Men många låter bilen stå och bolma, jag vill inte nämna några namn."

Gnestabon Inge Gullquist använder motor- och kupévärmare och kan starta en varm bil. "Men många låter bilen stå och bolma, jag vill inte nämna några namn."

Foto: Andreas Tun Hedfors

Sörmland2022-11-24 04:45

– Så gör jag själv. Men det ska man inte göra nej.

Bilmekanikern på Mekonomen Gnesta erkänner direkt när tidningen frågar: Han kör bilen på tomgång medan han borstar bort snö och skrapar rutorna. Likt otaliga andra svenskar.

– Det är hål i huvudet. Det är ju max en minuts tomgångskörning som gäller, säger Viktors kollega Morgan Grip, med 33 år i branschen.

undefined
Viktor Erström på Mekonomen är tydlig: Det är inte okej att tomgångsköra medan man borstar snö från rutorna.

Rutinen att låta bilen stå och bolma är djupt rotad hos folk – för att värma upp kupén och minska imma på vindrutan. Men forskningen är klar som snökristall: Fossila kallstarter är förödande för miljön, och bör undvikas med motor- eller dieselvärmare redan från tio plusgrader och nedåt. 

Går det inte ska motorn värmas upp så fort det går – genom att köra iväg direkt efter start.

– Katalysatorn kräver höga temperaturer för att fungera, kör du börjar hela motorn jobba mer, säger Monica Odlare, professor i miljöteknik vid Mälardalens universitet.

undefined
Grundproblemet är att vi fortfarande utvinner fossila bränslen, säger Monica Odlare, professor i miljöteknik vid Mälardalens universitet.

Imma på rutan får avhjälpas med fläkt och putsduk, tipsar folk i forum.

En amerikansk studie visade att 30 sekunders kallkörning släpper ut lika mycket avgaser som upp till 50 mils körning med varm motor, när det gäller nyare bilar.

Batterier i elbilar behöver också värmas upp för att inte slitas onormalt och förbruka onödigt mycket ström, men det – liksom kupévärmning – kan då ofta göras lätt i en mobilapp.

– Vi har ju bara en jord. Ju mer vi misshandlar den desto sämre blir det framåt, säger Morgan Grip på bilverkstaden.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!