Åke rullar ruralt med sin Ural

En ryss med rötterna i Hitlers och Stalins kärleksaffär på 30-talet har blivit Åke Lindqvist bästa sommarvän. Med sin sidovagnsmotorcykel tar han de sörmländska kurvorna på tre hjul.

Åke Lindqvists bästa sommarvän en Ural sidovagnsmotorcykel, som får glada tummen upp och vinkningar när han är ute och åker.

Åke Lindqvists bästa sommarvän en Ural sidovagnsmotorcykel, som får glada tummen upp och vinkningar när han är ute och åker.

Foto: Magnus Grimstedt

Sörmland2020-06-22 13:40

Längs slingrande grusvägar och blommande rapsfält puttrar Åke Lindqvist fram med sin Ural – en sidovagnsmotorcykel med rötterna i Sovjet.

– Den här knarren är som gjord för grusväg. Den går inte fort, man tuffar fram lite lugnt och tittar på korna och känner dofterna nu när häggen blommar. Det är så fint tycker jag i alla fall, säger Åke Lindqvist.

Ural är en rysk motorcykel som fortfarande tillverkas i staden Irbit, öster om Uralbergen. Den är i själva verket en efterföljare till en BMW-modell från 1930-talet. Boxermotor, kardandrift, svampiga trumbromsar och vibrationer – allt är precis som på 30-talet.

undefined
Åke Lindqvists bästa sommarvän en Ural sidovagnsmotorcykel, som får glada tummen upp och vinkningar när han är ute och åker.

– Hitler och Stalin var kompisar där ett tag på 30-talet. Och då fick ryssarna köpa av Tyskland deras sidovagnsmotorcyklar BMW och Zündapp för armébruk. Det var en arméknarre, med drivning på sidovagnshjulet. Men sedan förblev inte de polare så länge, så ryssarna stal konstruktionen och sedan gjorde de en egen armémotorcykel, berättar Åke Lindqvist.

Ryssarna som var duktiga på det mekaniska utvecklade Uralmotorcykeln till ett av de största mc-märkena i historien med över 13 miljoner motorcyklar som görs än i denna dag.

undefined
–Vi som åker ryssjärn har som motto ”Never fast always Cool”, säger Åke Lindqvist.

Åke Lindqvists fordon har en 750 kubiks luftkyld tvåcylindrig motor på cirka 35 hästkrafter. Den väger runt 300 kilo och är utrustad med backväxel och kickstart. Kraften från motorn till bakhjulet går via en kardan i stället för en kedja. Motorcykeln är i hopskruvad någon gång på 1990-talet.

– När vet jag inte exakt. Enligt besiktningshandlingarna är det en årsmodell -99. Men när man köper en begagnad motorcykel i Ryssland så kan det vara lite hur som helst med papprena, menar Åke Lindqvist.

Att plocka isär hojen i delar inför varje vinter är inte Åkes grej. 

undefined
Åke Lindqvists menar att det är något extra att få ta sig en tur med motorcykeln.

–Jag är ingen meck. Jag putsar, byter olja, tändstift och justerar lite, det kan jag göra. Men att byta växellådan det klarar inte jag. Men där har jag Kim på Charlottendals MC, uppe i Närkesberg, han är otrolig på den här motorcykeln, säger Åke Lindqvist.

Och att köra en Ural från tidigt 1900-tal är en annorlunda upplevelse.

undefined
Uralen väger 350 kilo och är utrustad med backväxel och kickstart.

– Men det är roligt. Det skiljer sig helt från en modern mc både på gott och ont. Första högerkurvan brukar vara en nära döden-upplevelse. Man tycker att sidovagnen lättar, men det gör den inte, förklarar Åke Lindqvist.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!