Allt fler ungdomar kör mopedbil – personskadorna ökar

Antalet personer som skadades i olyckor med mopedbilar förra året har aldrig tidigare varit så många. "En mopedbil är en väldigt klen bil och den är byggd av tunna delar", säger Jonas Höök, trafikpolis i Sörmland.

Antalet personer som skadades i olyckor med mopedbilar har aldrig tidigare varit så många som förra året.

Antalet personer som skadades i olyckor med mopedbilar har aldrig tidigare varit så många som förra året.

Foto: Claudio Bresciani/TT

Sörmland2021-01-04 04:45

Förra året skadades sju personer i olyckor med mopedbilar i Sörmland. Nationellt rörde det sig om 101 personer. Så många har aldrig skadats under ett och samma år tidigare, vare sig i länet eller i hela landet. Mopedbilarna blir allt vanligare bland ungdomar, vilket kan vara en av orsakerna till att olyckorna har blivit fler.

– En mopedbil är en väldigt klen bil och den är byggd av tunna delar. De är byggda för persontransport, men eftersom de är tunna går det att diskutera säkerheten. Samtidigt är det säkrare att köra en mopedbil än att åka runt på en moped med två hjul. Fordonen får framföras i samma hastighet, max 45 kilometer per timme, säger Jonas Höök.

Ett annat fordon som är populärt bland ungdomar är den så kallade A-traktorn. Det är en bil som är registrerad som en traktor, efter att ha fått växlarna spärrade och högsta hastigheten begränsad.

Två personer skadades i olyckor med A-traktorer i Sörmland förra året, medan siffran för hela Sverige var 61 personer. Året dessförinnan var det inga som skadades i olyckor med A-traktorer i länet, medan 69 personer skadades i övriga landet.

Jonas Höök berättar att det är en vanlig företeelse att A-traktorer manipuleras så att de kan gå fortare än de 30 kilometer per timme som lagen säger.

– Det är i grunden en personbil. Med hjälp av en varvtalsregulator går det att strypa motorn så att den inte går fortare. Men manipulerar man varvtalsregulatorn har man plötsligt tillgång till en personbil. Att manipulera ett fordon kan också innebära att man tar bort vissa säkerhetsfunktioner, säger Jonas Höök.

undefined
Jonas Höök, trafikpolis i Sörmland.

Vidare berättar han att det finns en anledning till att personer under 18 år inte ska framföra fordon i högre hastigheter.

– Ungdomarnas omdöme behöver naturligtvis inte vara sämre för det, men är man 15 år är man oftast inte mogen för högre hastigheter. Det finns olyckor där det har gått riktigt illa.

Men det är inte bara ungdomarnas mognad som kan vara ett problem. Andra trafikanters brist på respekt mot A-traktorförare kan också bli till en olycksrisk.

– En del bilister beter sig minst sagt hetsigt i trafiken när de har en framförvarande A-traktor, säger Jonas Höök.

En A-traktor klassas som ett arbetsredskap och är inte tänkt att användas som ett transportfordon. Enligt polisen kan det vara en anledning till att fordonet uppfattas som störande i trafiken. Dessutom ses fordonet av polisen som en säkerhetsrisk om de manipuleras och framförs i höga hastigheter.

– Vi har ingenting emot att ungdomar har ett bilintresse. Problemet är att fordonstypen krockar med vad fordonet är tänkt att användas till. De som kör en A-traktor vill att den ska gå fortare, men det är emot reglerna.

Tycker du att föräldrarna bryr sig tillräckligt om att deras barn åker olagligt?

– Jag tror inte alltid att föräldrarna har förståelse för vad det innebär att köra en trimmad A-traktor. Ibland har jag visat föräldrarna genom att de fått åka med när jag provkört fordonet. Då brukar de förstå vad deras barn faktiskt åker runt i.

Gör föräldrarna något brottsligt när de låter sina barn köra ett trimmat fordon?

– Står en förälder som ägare till fordonet kan det röra sig om tillåtande till olovlig körning. Det har många föräldrar ingen aning om i dag och där måste kunskapen öka, säger Jonas Höök.

Antal skadade

Antal skadade i olyckor med mopedbilar i Sörmland sedan 2010:

2011: 2

2016: 5

2017: 4

2018: 3

2019: 7

Antal skadade i olyckor med A-traktorer i Sörmland sedan 2010:

2012: 2

2013: 1

2014: 1

2016: 1

2017: 4

2019: 2

Observera: Att vissa årtal inte finns med beror på att det inte fanns några skadade det året.

Källa: Strada (Transportstyrelsen)

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!