Fem ambulansolyckor under december

Det var tätt mellan ambulansolyckorna i Sörmland i december. Flera tillbud skedde i ambulansgarage. Den allvarligaste olyckan inträffade på E20 när en ambulans fick sladd.

Mattias Godlund är tillförordnad verksamhetschef för ambulanssjukvården i Sörmland. I december var länets ambulanser inblandade i fem tillbud eller avvikelser.

Mattias Godlund är tillförordnad verksamhetschef för ambulanssjukvården i Sörmland. I december var länets ambulanser inblandade i fem tillbud eller avvikelser.

Foto: NTM

Sörmland2024-01-15 20:43

Under december månad har fem olyckor eller tillbud med ambulanser inblandade rapporterats från Sörmland.

När något sker under färd rapporterar personalen det i ett särskilt system. Där finns fem rapporter om olyckor under december, en från Katrineholm, en från Gnesta, en från Eskilstuna och två från Strängnäs.  

I Gnesta var ambulansen den 1 december på väg till en patient. Det var snö och dåligt plogat. Föraren försökte köra där det var plogat, men under snön fanns en trottoarkant som inte syntes. Ambulansen gled på trottoarkanten in i vänster sida på en bil som stod parkerad. Bilen fick bucklor och skrapmärken. 

Den 6 december var en ambulans i Katrineholm på väg till en patient, när föraren råkade backa in i ett tak. Föraren backade in på infarten till huset, men missade att det fanns ett tak med tegelpannor över grinden. Resultatet blev en repa på bakluckan, men hur det gick med taket framgår inte av rapporten. 

Två tillbud har utspelat sig i ambulansgarage, ena gången i Eskilstuna och andra gången i Strängnäs, under samma dag, den 11 december. I Eskilstuna skulle en ambulans backa ut och en annan köra in. "Missförstånd uppstår", enligt rapporten, och ambulanserna kolliderade, med skador på fordonen men utan personskador.

I Strängnäs ambulansgarage var en förare på väg in och såg en annan ambulans stå med backljusen på. Föraren på väg in väntade, men tänkte sedan att den andra föraren i sin tur väntade. När ambulansen på väg in var framme vid parkeringsfickan började den andra ambulansen backa och smällde i den första ambulansens förardörr. 

Allvarligast var en annan händelse i Strängnäs, som inträffade två dagar före julafton. Ambulansen var på väg till Mariefred på E20, i riktning mot Stockholm. Föraren i ambulansen kom ikapp en lastbil och gick ut i vänsterfilen för att köra om. I 100 km i timmen fick ambulansen sladd och for in i lastbilens sida. Föraren kunde häva sladden och inte heller här blev någon person skadad. 

I Sörmland finns 16 ambulanser dagtid. Kvällar och helger är något färre i drift. 40 000 ambulanstransporter sker årligen i länet. Mattias Godlund är tillförordnad verksamhetschef på ambulanssjukvården i Sörmland. Han berättar att det i snitt sker omkring tolv avvikelser per månad. 

– I jämförelse med de 40 000 uppdragen är det inte så mycket. Men vi är noggranna, vi vill ha en bra rapporteringskultur. Det är inte personen vi letar efter, utan vi vill se om rutinerna kan förbättras eller om det finns utbildningsbehov. 

Dilemmat för ambulanssjukvården är att alla som ringt 112 vill att ambulansen ska komma fram direkt. Men färden måste ske säkert. 

– Det är en avvägningsfråga. Vi måste försöka ta oss fram så fort som möjligt, men ändå med förstånd. Vi tar på oss ett ganska stort ansvar när vi påkallar fri väg i trafiken, säger Mattias Godlund. 

Ändå är det ganska få personskador hos personalen, säger han. 

– Vi har haft någon halkolycka. Det är ett arbete med tunga fysiska moment, det finns risk att vrida till ryggen exempelvis. 

Ny personal utbildas dels i grundläggande körning, som vändning i trånga utrymmen. Man bygger på med vinterutbildning, som sker i Ljusdal. Det pågår också ett prov med körsimulering för ambulanspersonal. 

– Det ersätter inte den riktiga körningen, men man kan mängdträna med den. Det är ett bra komplement. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!