I jämförelse med det riktigt mörka trafikåret 2013 då 15 personer omkom i Sörmlandstrafiken så har antalet nästa halverats under 2015.
Åtta personer i Sörmland omkom under 2015 och 67 skadades svårt.
På Transportstyrelsen vill man understryka att detta handlar om preliminära siffror. Först nästa vecka kommer de slutgiltiga uppgifterna om fjolårets olycksstatistik som även omfattar de delar av december som i dag kan saknas.
I jämförelse med 2014 då siffran över antalet dödade var elva och antalet svårt skadade var 107 handlar det dock om steg i en önskvärd riktning.
På frågan när under året som dödsolyckorna inträffar i Sörmland lyder svaret att det är under våren, sommaren och hösten. Vintertid är inte befriad från olyckor men just under fjolåret inträffade inga olyckor med dödlig utgång under de mörka månaderna.
I kontrast till årets statistik då en olycka utanför Vingåker i förra veckan krävde tre dödsoffer direkt efter nyår.
2015 dog enligt preliminära uppgifter 265 personer i trafiken i hela riket, vilket tillsammans med antalet svårt skadade utgör en svag minskning jämfört med de senaste åren. En markant skillnad är att antalet cykelolyckor med dödlig utgång minskar. 17 dödsolyckor i fjol mot 40 under 2014.
Sett i ett nationellt perspektiv inträffar de flesta riktigt svåra trafikolyckor i Sverige i Västra Götaland, tätt följd av Skåne och Stockholm.
När det gäller svårt skadade är dock Stockholm värst drabbad tätt följd av Västra Götaland och i Skåne. Norrbotten och Dalarna sticker ut i statistiken eftersom här inträffar relativt många olyckor i trafiken med tanke på folkmängden.
Internationellt sett hör Island, Norge, Irland, Danmark, Finland, Sverige och Schweiz till de minst olycksdrabbade i världen. I nu nämnd ordning.
Till de farligaste länderna att trafikera - av de som omfattas av statistiken - hör Sydkorea och Japan, där 5 000 personer dör i trafiken varje år.
Även i Tyskland respektive Polen dör 4 000, och i Frankrike och Italien nästan 4 000 i trafiken varje år.