Appfiaskot: Kunde åka gratis tåg – i ett halvår

Under ett halvår har sörmlänningar kunnat åka gratis på Mälartågen.
Personalen har nämligen inte haft utrustning för att läsa av månadskorten.
Men snart ska problemet vara löst.

Den som har ett Sörmlandskort har i princip kunnat åka gratis på Mälartågen inom länet sedan i juni.

Den som har ett Sörmlandskort har i princip kunnat åka gratis på Mälartågen inom länet sedan i juni.

Foto: Emma Wange

Sörmland2025-01-13 01:00

Det gröna Sörmlandskortet säljs av Sörmlandstrafiken och gäller både på deras bussar och på Mälartågen, så länge man åker inom länet. Kortet går att ladda med reskassa eller med en månadsbiljett.

Månadsbiljetten börjar dock inte gälla när den laddas, utan först när man "blippar" kortet första gången på bussen, eller när tågpersonalen första gången läser av det.

Men sedan i juni har personalen på Mälartågen ingen utrustning för att läsa av korten och se om det finns pengar på dem. Som resenär har det räckt med att bara visa upp kortet när tågvärden kommer.

undefined
Resenärerna har bara kunnat vifta med Sörmlandskortet – tågvärden har inte haft möjlighet att läsa av det.
undefined
Det gröna Sörmlandskortet används av pendlare som åker buss och/eller tåg inom länet.

– Om de aldrig blippar förnyas det inte. Även om man vill betala kan man inte, säger en tågpendlare till Eskilstuna-Kuriren.

Brita Lundkvist är kommunikationschef på Mälardalstrafik. Hon förklarar varför tågpersonalen inte längre kan läsa av Sörmlandskorten.

– Appen som tågvärdarna använder för att visera Sörmlandskortet är gammal. Den byggdes på den tiden då appar var anpassade för en specifik mobiltelefon. När vi bytte trafikföretag från MTR till Transdev skedde också ett byte av telefoner och då funkade tyvärr inte appen längre.

undefined
Sedan Transdev tog över driften av Mälartågen har personalen inte kunnat läsa av de gröna Sörmlandskorten.

Transdev tog över efter MTR i juni på ett så kallat nödavtal, med kort varsel. Det är den främsta orsaken till att telefonerna inte kunnat läsa av Sörmlandskorten, menar Brita Lundkvist.

– Vi hann helt enkelt inte med det här arbetet innan bytet skedde. Normalt sett tar en upphandling och byte av trafikföretag mycket längre tid än vad vi hade på oss i det här fallet.

Även Sörmlandstrafiken är medvetna om problemet.

– Detta är ett pågående ärende som Mälartågs och vår gemensamma leverantör jobbar med att rätta till. Vi har dialog med Mälartåg för att se till att leverantören löser det så fort som möjligt, säger Anna Joneby marknads- och försäljningschef på Sörmlandstrafiken.

undefined
Anna Joneby, marknads- och försäljningschef på Sörmlandstrafiken.

Hon poängterar dock att månadsbiljetten aktiveras automatiskt 30 dagar efter köpet, även om kortet aldrig har lästs av.

Nu verkar det också som att gratisåkandet kommer att få ett slut. Både Mälardalstrafik och Sörmlandstrafiken meddelar att tågpersonalens telefoner ska kunna läsa av Sörmlandskorten från och med måndag den 13 januari.

Hur mycket pengar Sörmlandstrafiken, och därmed Region Sörmland, har förlorat på att många kort aldrig aktiverats är oklart i nuläget.

– Vi har inte haft någon ekonomisk dialog med Mälardalstrafik, säger Anna Joneby.

Movingokorten har inte varit berörda utan har hela tiden kunnat kontrolleras.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!