– Det handlar om att få en kunskapsöverblick. 48 procent av Sveriges befolkning bor i en radie 15 mil från Stockholm, eller med 60 minuters avstånd. Nu har regeringen bett en statlig myndighet som heter Trafikanalys att undersöka arbetspendlingen, säger Michelle Östman, pressekreterare hos infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd.
De frågor som ställs är bland annat hur arbetspendlingen ser ut, hur stor den är för olika trafikslag, hur utbudet ser ut och hur efterfrågan är. Dessutom ska brister och kostnader för att avhjälpa dem belysas. Utredningen ska vara klar till den 31 maj.
Michelle Östman känner till problemen som Nyköpingspendlarna har larmat om, med brister i turtätheten och dessutom inställda tåg, förseningar och tågtrassel under hösten och vintern.
– Regeringen gör det här efter att ha lyssnat till alla signaler från pendlare som klagar. Detta är för att kunna ta krafttag, säger Michelle Östman.
SJ, som kör tågen på Nyköpingsbanan, har bland annat förklarat att turtätheten beror på lönsamhetskraven, och att detta blir allt viktigare i och med avregleringen av tågtrafiken.
Vissa hävdar att SJ redan nu bäddar för avregleringen genom att behålla lönsamma turer och göra sig av med mindre lönsamma, trots att avregleringen inte trätt i kraft fullt ut ännu.
– De får verkligen inte göra så. Avregleringen har inte trätt i kraft ännu, den ser vi effekterna av först 2012, säger Michelle Östman.
Arbetspendlingen ska snabbutredas
Regeringen vill visa att bland annat Nyköpingspendlarnas protester har uppmärksammats. Nu ska arbetspendlingen runt Stor-Stockholm snabbutredas. Regeringen vill veta mer för att kunna ta krafttag.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!