Årets inspiratör utsedd på miljömålsdagarna i Sörmland

Charlotta Szczepanowski vann Miljömålspriset årets inspiratör. Hon ligger bland annat bakom en app som gör det möjligt för Coops kunder att avgöra en varas hållbarhetsavtryck.

Charlotta Szczepanowski är vinnare av Årets miljömålspris som delas ut av Naturvårdsverket.

Charlotta Szczepanowski är vinnare av Årets miljömålspris som delas ut av Naturvårdsverket.

Foto: Pressbild

Sörmland2021-05-08 15:33

– Det känns fantastiskt att kunna vara med och bidra till den här omställningen som vi alla står inför, säger Charlotta Szczepanowski,  chef för hållbarhet och kvalitet på Coop. 

Szczepanowski har mångårig erfarenhet av hållbarhetsfrågor i näringslivet och ligger bland annat bakom utvecklingen av den hållbarhetsdeklaration som Coop lanserade i mitten av april. Genom att scanna en streckkod, via mobilen, går det att få fram ett hållbarhetsavtryck på fler än 10 000 varor i företagets sortiment. Appen rankar varan utifrån tio områden som sträcker sig från klimat och biologisk mångfald till arbetsförhållanden och lokalbefolkning, till exempel.

Hållbarhetsdeklarationen är tänkt att hjälpa kunderna att äta mer hållbart, men också styra utvecklingen av butikens sortiment. Företaget vill även skapa en grund som branschen kan enas kring, beträffande matvarors hållbarhetsavtryck.

Det låter som komplicerad information att få fram. Hur pålitlig är deklarationen?

– Det är jättesvårt det här, men den är pålitlig. Vi går ner på ingrediensnivå – är det en broccolipaj så tittar vi på broccoli, ägget och mjölet och var det är producerat.  

Hon tar som exempel vatten, som är ett av hållbarhetskriterierna i deklarationen. För den parametern använder företaget ett verktyg från Världsnaturfonden som visar risken för vattenbrist i områden. Därefter adderar mandet med hur vattenkrävande varan är vid produktion.  

Organisation Sveriges konsumenter anser att näringslivet förlitar sig för mycket på att kunderna ska "lusläsa innehållstexter, skaffa kunskap och driva efterfrågan av hållbara produkter". Hur ser du på det?

– Jag håller med om det och därför är det viktigt att driva frågorna internt och förbättra våra sortiment löpande. Men vi ser också att många kunder är intresserade av att ta del av information, och den vill vi delge dem.

Framåt vill Szczepanowski se mer cirkulärekonomi och att Coops kunder delar saker med varandra. Ett leksaksbibliotek skulle kunna ersätta försäljning.

– Vi behöver inte äga alla våra saker och man går ofta till en matbutik, så det är en bra nod.

Naturvårdsverket delade även ut pris till fossilfritt Sverige i kategorin "Uthållighet och långsiktighet". Kommuninvest vann i  "Mod och tempo" på miljömålsdagarna som Länsstyrelsen Sörmland anordnat.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!