Konsumentvägledning, liksom skuld- och budgetrådgivning, är en kostnadsfri tjänst som många kommuner erbjuder medborgarna.
I Sörmland, berättar flera konsumentrådgivare, har många frågor handlat om inställda resor, evenemang och bokningar.
Pernilla Ek, konsumentvägledare i Nyköpings kommun, skriver i mejl till tidningen att hon fått fler ärenden på sitt bord, sedan pandemin började.
"De flesta frågor rör inställda resor och arrangemang samt återbetalning av dessa".
Jenny Sellberg, konsumentvägledare i Strängnäs, berättar att man fram tills nu inte kunnat göra mycket mer än att uppmana den som köpt biljetter till evenemang att stå på sig och begära att få pengarna tillbaka.
– Det har inte funnits någon vägledning och inga tvingande regler när det gäller arrangemang och evenemang, som det finns för till exempel paketresor. Jag som konsumentvägledare har haft svårigheter att råda, mer än att vända sig till ARN när en konsument nekats återbetalning för ett inställt evenemang, säger hon.
Men i måndags fattade Allmänna reklamationsnämnden, ARN, beslut i frågan om arrangörers skyldighet att betala tillbaka biljettkostnaden.
Beslutet innebär att arrangören ska betala tillbaka 6 250 kronor till kunden, som köpt tio biljetter till musikalen "Thank you for the music". Arrangören nekade återbetalning, med hänvisning till force majeure, men ARN skriver att force majeure kan åberopas för att slippa betala skadestånd, men inte för att slippa betala tillbaka biljettkostnader.
– Jag ställer mig positiv till att det nu finns vägledande beslut från ARN att luta sig emot. Men man får ju alltid se från fall till fall hur vi kan råda kunden, alla ärenden är inte lika, säger Jenny Sellberg.
Paketresor är ett annat ämne, som många ställt frågor om. Konsumentvägledarna Gabriella Thörner och Maria Önneros i Katrineholm har fått fler frågor om det, under pandemin.
– Mycket har handlat om resor. Vi hade också frågor om studentkryssningar ett tag.
Har man köpt en resa, antingen en paketresa eller bara själva resan, har man normalt rätt att få tillbaka pengarna.
– Man har det eftersom UD avråder från resor fram till den 15 juli, säger Gabriella Thörner.
Men för den som har en paketresa inbokad med avresedag efter den 15 juli är det krångligare: om UD:s avrådan fortsätter gälla ska kunden få igen betalningen för resan, men om UD avbryter avrådan är det inte självklart. Återbetalningen hänger på hur UD:s rekommendationer ser ut när det är dags att åka.
– Det första man ska göra är att läsa sina avtalsvillkor. Det är viktigt att läsa, jag tror inte att alla gör det. Sedan ska man ta kontakt med företaget, säger Maria Önneros.
Återbetalningar kan ta tid.
– Det märks att företagen har mycket att göra. Kunder kan få höra "du får betalt inom sex veckor", sedan förlängs den tiden med åtta veckor till.
På Konsumentverkets sida "Hallå konsument" med konsumentrådgivning på nationell nivå, finns mycket information specifikt framtagen för corona-pandemin.
Hallå Konsument får mellan 400 och 600 samtal i veckan just med anledning av coronapandemin.
– När maxgränsen på 50 personer infördes började det komma många samtal om konserter, bokade biljetter, studentfiranden, bröllop, allt sådant som varit planerat under våren. Vi får också frågor från personer som är oroade över sin privatekonomi, säger Marija Borenius, enhetschef på Hallå Konsument.