För de som tycker det är otänkbart lyder motiveringen något i stil med: ”Varför skaffar man barn om man inte vill vara med dem?”.
Men verkligheten rymmer fler gråzoner än de som lyfts i ilsken debatt på nätet.
Man kanske är ensamstående. Man kan ha läkartid. Man kanske ska flytta. Man kan ha barn med stort socialt behov. Man kanske vill resa iväg, medan ens partner jobbar.
Men är det tillåtet?
I Oxelösund är svaret nej.
– Har du semester får barnet vara hemma, och det gäller fritids också. Har man en sambo som inte är förälder till barnet får den ha semester medan barnet är på förskola, säger barnomsorgshandläggare Maria Kjellén.
Samma gäller i Nyköping, med viss flexibilitet.
– När vårdnadshavare har semester har inte barnet vistelsetid i förskolan, vi grundar vistelsetiden efter vårdnadshavarens behov av tid för arbete eller studier, säger Nyköpings skolchef för förskolorna Ewa Björnfoth, och tillägger:
– Sedan tittar vi till barnets bästa, om det skulle finnas en situation där vårdnadshavaren behöver ledigt och det bästa för barnet skulle vara att vara i förskolan är det barnets bästa som ligger till grund för vårt beslut.
Svaret är liknande i Trosa.
– I vårt regelverk är det inte definierat med semester, omvårdnadsbehovet är kopplat till att man ska arbeta eller studera. Men vår grundidé är att ha en bra dialog, det premierar vi i alla lägen för det gynnar barnen, säger skolchef Mats Larsson.
Men kan det få påföljder?
I Gnesta kan det inte leda till att man mister sin plats.
Monica Tägtström Bergman, förvaltningschef i Gnesta, svarar per mejl att:
"I förskolan ser vi först och främst till barnets behov och sätter därför dem i första rummet vilket betyder att vi finns till för barnen och inte stänger ute barnet om föräldrarna lämnar barnet trots att de är lediga. Vi kan upplysa om reglerna enligt skollagen och kan föra dialog med föräldrarna kring deras behov av förskoleplats men de mister inte platsen. Det handlar om tillit och en bra kommunikation."
Och det kan det inte i någon annan kommun heller, berättar Emelie Högberg, undervisningsråd på Skolverket.
– Nej, man har inte påföljder på det sättet som är kopplat till barn eller vårdnadshavares agerande. Däremot är det viktigt att man som vårdnadshavare visar förståelse för verksamheten och dess behov av att planera den, det är viktigt med en dialog.