Förra året genomfördes omkring 19 000 LAU-prover enligt lagen om alkoholutandningsprov i lokalpolisområde Nyköping, omkring 11 000 i Katrineholm och omkring 25 000 i Eskilstuna.
I år sker inga rutinmässiga prov. Orsaken? Pandemin.
– Det har fått stora konsekvenser. Vi måste följa Folkhälsomyndighetens rekommendationer. Proverna där man sätter läpparna runt ett plaströr och blåser, där utandningsluften går rakt igenom, och som sedan ska hanteras av en polis. De är inte smittsäkra. Vi måste minimera risken att exponeras så nu utförs inga rutinmässiga prov.
Det säger Per Lange som är processledare för polisens trafikverksamhet i region Öst där Sörmland ingår.
– Om man skulle göra två kurvor, en med antal blås så har den naturligtvis nästan slagit i botten. Gör man en kurva till bredvid den med hur många rattfyllerister vi faktiskt rapporterat och lagfört så har den kurvan också sjunkit något men inte alls lika mycket.
Hur går ni tillväga?
– Nu genomför vi endast alkoholutandningsprov om vi anar oråd eller om det finns någon annan anledning att anta att föraren är alkoholpåverkad. Det är absolut inte riskfritt att köra rattfull nu under pandemin. Vi tar nästan lika många rattfyllerister ändå. Så vi hittar ändå rattfylleristerna på vår "ana oråds-magkänsla".
Trots att nästan lika många åker fast så är Per Lange orolig över vilka konsekvenser de uteblivna rutinmässiga proven kan få på sikt.
– Det arbete, som vi kallar det allmänpreventiva, blir lidande. Det finns två uppgifter med proven. Dels att hitta den enskilda rattfylleristen, både för vår skull som ska möta honom i trafiken men även för hans skull som ska försöka få ordning på sitt liv.
Den andra uppgiften som alkoholutandningsproverna syftar till är att påverka normen i samhället.
– Att alkohol och bilkörning inte hör ihop är en norm. I Sverige är alkohol och bilkörning absolut tabu, eller har varit i alla fall. Det är det rutinmässiga blåsförfarandet och lite snacket kring det som har faktiskt har gjort och framkallat den här normen.
I coronatider har de där blåskontrollerna som man riskerar att vinkas in i helt försvunnit.
– Vi tar fortfarande rattfyllerister men vi har tappat i att förhindra nyrekryteringen. Chansen att vi står där anses ha en ganska stor preventiv verkan, säger Per Lange.
Hur många rattonyktra kör på våra vägar?
– Om man tar rutinmässigt blås på alla man stoppar så hittar vi ungefär en rattfyllerist på 500 blås. Det skulle ge vid handen att ungefär 0,2 procent av de bilförare som är ute och åker just nu är påverkade av alkohol.
När hoppas ni att det här är över så att ni kan återgå till det normala förfarandet?
– Vi hoppas precis som du att det här ska vara över i morgon. Men det är förmodligen inte sant utan det får ta den tid det tar och vi får följa de rekommendationer som ges.
Nu inför storhelgerna, har du någon hälsning till de sörmländska bilisterna?
– Till att börja med så ska ju resandet begränsas över huvudtaget. Då blir det lite mindre risk att ertappas bakom ratten eftersom man ska hålla sig hemikring. Annars så blir min hälsning att det är en självklarhet att den som kör inte har druckit och att det finns en plan för hur man ska ta sig hem och vem som ska göra vad, om man nu råkar vara borta. Vi hoppas att slippa ta hand om några rattfyllerister nu under julhelgen.