– Trafikverket och hela branschen är medvetna om den här utmaningen, säger Alexander Santos, tillförordnad programchef för Ostlänken.
På uppdrag av Trafikverket har konsultföretaget Ramboll nyligen gjort en undersökning för att identifiera vilka olika yrken som kommer att krävas för att bygga de nya stambanorna i Sverige, däribland Ostlänken.
Bara Ostlänken förväntas sluka 34 000 årsarbeten (alltså antalet anställda omräknat till heltidsanställda) vilket är "betydligt fler" jämfört med de prognoser som gjorts i tidigare utredningar.
Arbetskraft inom 90 olika yrkesgrupper bedöms nödvändiga för projektet, enligt Ramboll. Och inom 20 av dessa finns det en överhängande risk att den utbildade personalen inte kommer att vara tillräcklig för att täcka behovet.
Det handlar bland annat om anläggningsarbetare, svetsare, elektriker, bergsprängare och civilingenjörer. Men även arkeologer och lantmätare pekas ut som troliga bristyrken.
Två väntade konsekvenser av detta är att Ostlänken både försenas och blir dyrare. Dyrare eftersom "det finns goda möjligheter för individer inom berörda bristyrken att kräva högre ersättning", enligt utredningen. Bedömningen är också att utländsk arbetskraft kommer att behöva anlitas "till stor del", för att bygga stambanorna.
Nyligen arrangerade Östsvenska handelskammaren en träff där berörda parter diskuterade bristyrkena.
– Bland dem kommer arbetskraften inte att räcka till på långa vägar, sa Andreas Pistol, konsult på Ramboll då.
Även från Myndigheten för Yrkeshögskolans sida konstaterar man att ekvationen inte går ihop. Det utbildas inte tillräckligt många personer inom de utbildningar som efterfrågas för Ostlänkenprojektet.
– Det är ett stort gap mot ert behov. Senaste året ställde utbildningssamordnare in flera utbildningar på grund av för få sökande, sa enhetschef Inger Nordahl.
Enligt prognosen så kommer behovet av arbetskraft vara som störst 2032. Men för tillfället råder det ingen personalbrist i Ostlänkenprojektet, säger programchefen Alexander Santos till SN.
– Just nu har vi de resurser vi behöver och vi har ett bra och stabilt läge. Vi jobbar dock kontinuerligt med vår kompetensförsörjningsplan, bemanningsplaner och produktionsplanering. Detta för att kunna ha den framförhållning som krävs för att kunna ha rätt bemanning och hålla vår tidplan.