Han sjunker ned med en kopp kaffe och en smörgås på bänken utanför Transdevs kontor i Eskilstuna. Hundra meter bort står en utbränd buss i två delar och han har inga invändningar mot att titta till bussen i dag.
– Det konstiga är att högersidan nästan ser helt oskadd ut, motorn verkar också ha klarat sig undan branden. Liksom alla däcken, säger han sakligt. Men titta på taket.
Inga mardrömmar hemsöker honom om nätterna.
– I alla fall inte om den här färden, säger han med ett skratt.
Vad han minns är att två unga personer sprang respektive sparkade sig fram på en sparkcykel i Hållsta. En av dem klev ombord på bussen, den andra fortsatte färden på sparkcykeln.
– Killen hade en petflaska i handen med någon slags genomskinlig dryck. En liknande scen utspelade sig för ett par dagar sedan och gav mig rysningar.
Tio minuter senare rullade bussen med sin förare och sju passagerare ned under järnvägsviadukten ner mot Gymnastikgatan och ändhållplatsen. Det var då någon skrek: Stopp! Stanna! Det brinner.
– Jag såg i backspegeln att det var kraftig rökutveckling där bak, men jag kunde inte stanna på en gång eftersom flera människor stod upp i mittgången. Så snart som möjligt körde jag intill trottoaren och slog upp båda dörrarna.
Anders medger att det förmodligen var precis den syretillförsel som elden inte skulle ha.
– Det fanns inget alternativ. Det var bara att göra det och hoppas att alla skulle klara sig ut.
Anders berömmer polisen som även om de var väldigt sent på plats ändå gjorde en god insats att försöka hålla nyfikna människor på avstånd, så långt undan den stickande röken som möjligt.
Anders kände själv av en stickande känsla i bröst och lungor av röken.
– Det släppte sedan senare samma dag, så det var säkert ingen fara.
Återstår då att få klarhet i frågorna som rör tänkbar orsak till branden. Anders Bohlander har svårt att tänka sig att något med bussen skulle ha orsakat branden, och hans chef på Transdev, Bengt Karlsson, nickar instämmande.
– De vanligaste orsakerna i bussbränder handlar om att motorn har fattat eld eller att bromsarna har hettats upp så däcken fattar eld. Men i motorrummet finns en automatiskt brandsläckarfunktion, säger Bengt Karlsson.
– Men vi får se vad utredningen ger för svar. Den skulle ha varit klar till nu, men det dröjer ytterligare tre veckor innan vi får några svar.