Över 900 har fått böter på bussen under corona

Sörmlandstrafikens kontrollanter har varit lika många som tidigare, men de har haft betydligt mer att göra i år. Under coronapandemin har antalet utfärdade böter ökat med 263 procent.

Sedan i mars kan man inte betala sin biljett på bussen. 904 sörmlänningar som av olika orsaker inte haft någon biljett när kontrollanterna klev på, har fått varsin bot på 1220 kronor.

Sedan i mars kan man inte betala sin biljett på bussen. 904 sörmlänningar som av olika orsaker inte haft någon biljett när kontrollanterna klev på, har fått varsin bot på 1220 kronor.

Foto: Rebecka Jonsson / Niklas Holm

Sörmland2020-09-18 04:45

Den 18 mars ändrade Sörmlandstrafiken rutinerna – det gick inte längre att kliva på bussen framme hos föraren. Därmed gick det heller inte längre att betala biljetten på bussen.

Följden blev att vissa tog chansen att åka gratis, medan andra försökte göra rätt för sig utan att lyckas. 

Båda kategorierna resenärer har blivit bötfällda av kontrollanterna och har fått betala en tilläggsavgift på 1 220 kronor.

undefined
Johanna Karlsson säger att hon förgäves försökte köpa en biljett genom Sörmlandstrafikens app. Trots att det inte gick, fick hon böter på bussen.

Johanna Karlsson från Torshälla fick exempelvis böter trots att hon uppger att Sörmlandstrafikens app krånglade när hon försökte köpa biljett.

– Den ena kontrollanten frågade lite spydigt om jag satt och köpte biljett, och jag svarade att ja, det har jag gjort sedan jag kom på, men det funkar inte. Det funkar visst, svarade han. Nej, sa jag och visade skärmen. Men han sa bara att det inte var hans problem, berättade Johanna Karlsson i en artikel tidigare i september.

Då hörde en kvinna i Nyköping av sig till tidningen. Även hon hade råkat ut för att appen inte fungerade. Den gången lät chauffören henne åka med bussen ändå.

undefined
Karin Arlert trodde att hon kunde åka på sitt reskassekort, som var laddat med pengar. Men hon fick en bot av kontrollanterna.

Också Karin Arlert från Katrineholm fick en bot, trots att hon trodde att hon hade en giltig biljett. Hon hade ett reskassekort, som man laddar med pengar och "blippar" vid varje resa så att biljettkostnaden dras av.

– Jag fick panik! Jag har inte råd med 1 200 kronor. De sa att det har stått "överallt" att reskassan inte gäller, men det har jag inte sett. Det är väl deras sak att validera det kort man har, berättade hon i tidningen i maj.

Sörmlandstrafikens egna siffror visar att 249 tilläggsavgifter utfärdades mellan mars och juli förra året. I år har 904 resenärer fått böter under samma period. Det innebär en ökning med 263 procent.

– Man ska ha ett giltigt färdbevis när man kliver på bussen, men jag har förståelse för att man kan missa informationen om man är van att göra på ett visst sätt. Samtidigt ser vi ett ökat inslag av fusk, säger Joakim Karlén, verksamhetschef för kollektivtrafiken på Region Sörmland.

undefined
Resenärer som inte har periodkort hänvisas främst till Sörmlandstrafikens app för att köpa färdbevis.


Vissa trafikföretag har valt att dra ner på eller sluta med kontroller på bussarna under corona. Men inte Sörmlandstrafiken.

– Vi fick tydliga signaler från politikerna att trafiken skulle upprätthållas i samma omfattning som tidigare, och även alla andra funktioner. Så det har varit precis lika många kontrollanter som vanligt, säger Joakim Karlén.

Att kontrollera biljetter och utfärda böter görs inte främst för att få in pengar, menar han.

– Det handlar om att upprätthålla betalningsmoralen. Det ska på nåt sätt vara kännbart att inte följa reglerna.

undefined
Joakim Karlén, verksamhetschef för kollektivtrafiken på Region Sörmland.

Nu har det gått ett halvår sedan framdörrarna stängdes och platsen kring föraren spärrades av på bussarna. Många har undrat varför man inte kan flytta biljettavläsaren till bakre delen av bussen, eller sätta upp en glasskiva vid föraren på samma sätt som man har gjort i många butiker.

– Det har visat sig vara en väldigt komplex fråga. När resenärerna ska använda apparaten kräver det ibland insatser av föraren. En glasskiva skulle skydda mot droppsmitta, men den måste vara trafiksäker. Den får inte hindra sikten, ingen ska kunna skada sig på den, den får inte hindra vid utrymning och inte bli farlig vid en kollision.

Bollen ligger nu hos trafikföretagen, som äger de fordon som Sörmlandstrafiken kör.

– Jag tror inte att lösningen är så långt bort, säger Joakim Karlén.

Böter på bussen

Antal utfärdade tilläggsavgifter

Mars-augusti 2019: 249

Mars-augusti 2020: 904 (ökning med 263 procent)

Antal inkomna bestridanden

Mars-augusti 2019: 86 

Mars-augusti 2020: 226

Beslut av bestridanden:

Reducerad avgift efter uppvisande av studentleg: mars-augusti 2019: 25, samma period 2020: 13

Godkänd (boten makulerades): mars-augusti 2019: 11, samma period 2020: 16

Avslag (boten kvarstår): mars-augusti 2019: 50, samma period 2020: 197

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!