Den 18 mars ändrade Sörmlandstrafiken rutinerna – det gick inte längre att kliva på bussen framme hos föraren. Därmed gick det heller inte längre att betala biljetten på bussen.
Följden blev att vissa tog chansen att åka gratis, medan andra försökte göra rätt för sig utan att lyckas.
Båda kategorierna resenärer har blivit bötfällda av kontrollanterna och har fått betala en tilläggsavgift på 1 220 kronor.
Johanna Karlsson från Torshälla fick exempelvis böter trots att hon uppger att Sörmlandstrafikens app krånglade när hon försökte köpa biljett.
– Den ena kontrollanten frågade lite spydigt om jag satt och köpte biljett, och jag svarade att ja, det har jag gjort sedan jag kom på, men det funkar inte. Det funkar visst, svarade han. Nej, sa jag och visade skärmen. Men han sa bara att det inte var hans problem, berättade Johanna Karlsson i en artikel tidigare i september.
Då hörde en kvinna i Nyköping av sig till tidningen. Även hon hade råkat ut för att appen inte fungerade. Den gången lät chauffören henne åka med bussen ändå.
Också Karin Arlert från Katrineholm fick en bot, trots att hon trodde att hon hade en giltig biljett. Hon hade ett reskassekort, som man laddar med pengar och "blippar" vid varje resa så att biljettkostnaden dras av.
– Jag fick panik! Jag har inte råd med 1 200 kronor. De sa att det har stått "överallt" att reskassan inte gäller, men det har jag inte sett. Det är väl deras sak att validera det kort man har, berättade hon i tidningen i maj.
Sörmlandstrafikens egna siffror visar att 249 tilläggsavgifter utfärdades mellan mars och juli förra året. I år har 904 resenärer fått böter under samma period. Det innebär en ökning med 263 procent.
– Man ska ha ett giltigt färdbevis när man kliver på bussen, men jag har förståelse för att man kan missa informationen om man är van att göra på ett visst sätt. Samtidigt ser vi ett ökat inslag av fusk, säger Joakim Karlén, verksamhetschef för kollektivtrafiken på Region Sörmland.
Vissa trafikföretag har valt att dra ner på eller sluta med kontroller på bussarna under corona. Men inte Sörmlandstrafiken.
– Vi fick tydliga signaler från politikerna att trafiken skulle upprätthållas i samma omfattning som tidigare, och även alla andra funktioner. Så det har varit precis lika många kontrollanter som vanligt, säger Joakim Karlén.
Att kontrollera biljetter och utfärda böter görs inte främst för att få in pengar, menar han.
– Det handlar om att upprätthålla betalningsmoralen. Det ska på nåt sätt vara kännbart att inte följa reglerna.
Nu har det gått ett halvår sedan framdörrarna stängdes och platsen kring föraren spärrades av på bussarna. Många har undrat varför man inte kan flytta biljettavläsaren till bakre delen av bussen, eller sätta upp en glasskiva vid föraren på samma sätt som man har gjort i många butiker.
– Det har visat sig vara en väldigt komplex fråga. När resenärerna ska använda apparaten kräver det ibland insatser av föraren. En glasskiva skulle skydda mot droppsmitta, men den måste vara trafiksäker. Den får inte hindra sikten, ingen ska kunna skada sig på den, den får inte hindra vid utrymning och inte bli farlig vid en kollision.
Bollen ligger nu hos trafikföretagen, som äger de fordon som Sörmlandstrafiken kör.
– Jag tror inte att lösningen är så långt bort, säger Joakim Karlén.