Den som bedriver verksamhet ska se till att begränsa antalet personer (tio kvadratmeter per person) och utforma lokaler, områden och utrymmen så att trängsel undviks. Kunder och besökare ska kunna sprita eller tvätta händerna, hålla smittsäkra avstånd, in- och utpassering ska vara skiljda åt och skyltar om vad som gäller ska finnas vid entrén.
Ansvaret för att dokumentera och kontrollera verksamheterna vilar på länsstyrelsen där den före detta Eskilstunabrandmannen Janne Carlsson (bilden) är anställd fram till mitten av juni. Carlsson och ytterligare tre tillfälliga pandemitillsynsmän och två ordinarie tjänstemän, totalt sex personer, har de senaste tre veckorna besökt hundratals butiker i köpcentrum och handelsplatser i länets nio kommuner.
Enligt länsstyrelsen är bemanningen tillräcklig för att klara uppdraget och skulle situationen kräva det finns möjlighet att snabbt förstärka numerären.
En något trubbig sammanfattning av regelefterlevnaden så här långt är att de allra flesta, såväl butiksföreträdare som kunder, sköter sig bra, enligt länsstyrelsen.
– Det har egentligen sett bra ut ända sedan de nya reglerna kom. De avvikelser som har rapporterats i länet hänger främst ihop med hur man har räknat på mindre utrymmen eller rum i butikerna, säger Tomas Gustafsson, projektledare för pandemitillsynen vid länsstyrelsens enhet för samhällsskydd och beredskap.
Sörmlands smittskyddsläkare Signar Mäkitalo har en annan bild.
Enligt Mäkitalo följs inte restriktionerna tillräckligt väl. "Stäng! Om de inte kan se till att det hålls avstånd, så stäng" sa han tidigare i veckan, beträffande butiker med trängsel.
Länsstyrelsens kontrollapparat fångar inte in alla eventuella överträdelser då kontrollbesöken sker mer sporadiskt än heltäckande. Projektledaren Tomas Gustafsson tror dock att kontrollerna ändå gör nytta.
– Ja, experterna är eniga om att avstånd är det enskilt viktigaste och där drar vi vårt strå till stacken. Ytterst är det upp till var och en av oss. Alla måste ta sin del av det gemensamma ansvaret, säger han.
Pandemitillsynsmannen Janne Carlsson i Eskilstuna upplever att han är välkommen när han dyker upp och säger sig inte ha upptäckt några överträdelser som sticker ut.
– Det är mest positiva reaktioner. Folk tycker det är bra att någon kontrollerar, och jag tror att butiksägare och personal får en påminnelse om att det är viktigt att fortsätta vara noggranna, säger han.
Kontrollerna innefattar ett flertal punkter och dialog med någon ansvarig i butiken.
– Jag går in, tar kontakt och förklarar att vi gör kontroll och frågar hur de själva upplever läget, och om de har några frågor eller synpunkter. Vet de inte vad som gäller förklarar jag det, men det allra flesta vet vad som förväntas av dem, säger Janne Carlsson.
Enskilda kunder som "missköter sig" är inte ett problem som länsstyrelsen aktivt angriper då det inte ingår i uppdraget. För affärsidkare kan det dock bli reprimander i form av böter om trängselproblematiken inte kan undvikas.
– Vårt uppdrag är helt inriktat på den som bedriver verksamheten. Däremot tror jag mycket på devisen att vi alla har ett ansvar att hålla sig till de regler som finns. Den stora massan sköter sig och jag tror att grupptrycket spelar roll. Det är inte okej att bete sig hur som helst och det är bra att folk säger ifrån.