Byggstarten dröjer i Nyköping

Skarpt läge för Ostlänken? – Njae, det dröjer nog innan bygget kommer igång runt Nyköping, säger Ola Nilsson på Trafikverket som ingår i organisationen för Ostlänken.

SÖRMLAND2014-02-08 06:58

Höghastighetsjärnvägen Ostlänken mellan Järna och Linköping blir drygt 15 mil lång och kommer att kosta minst 35 miljarder kronor.

Det största infrastrukturprojektet i Sverige någonsin.

– Ja, Ostlänken blir något större än Förbifart Stockholm som förmodligen kommer att börja byggas i sommar, säger Ola Nilsson.

Och det är Förbifart Stockholm som gör att Ostlänkenbygget kan komma att ta elva år att få klar.

– Det kan vara svårt att få anläggningsbranschen att räcka till för ett så stort projekt. Vi får räkna med att det tar tid, säger han.

Tid och tålamod, för även om regeringen gav klartecken för höghastighetsjärnvägen Ostlänken i augusti 2012 återstår massor av planering och förberedelser.

Som grund ligger Trafikverkets järnvägsutredning från 2010. Där har den huvudsakliga spårkorridoren har spikats och där olika konsekvenser för miljön, trafiksystemet och kommunerna har analyserats.

Under 2013 riggade Trafikverket en organisation och sjösatte själva planeringsarbetet. Där ingår den så kallade tillåtlighetsprövningen, enkelt uttryckt en kontroll om Ostlänkenbygget står i samklang med den svenska miljölagstiftningen.

Mijöprövningen ska lämnas över till regeringen i höst. Sedan tar det förmodligen ett år för regeringen att ta ställning och fatta beslut.

Någon efter sommaren 2015 väntas regeringens klartecken komma.

Under tiden jobbar Trafikverket med att ta fram järnvägsplaner för de nio olika etapperna. En järnvägsplan motsvarar kommunernas detaljplaner och reglerar juridiskt i detalj hur och var järnvägen ska dras fram.

Hösten 2017 hoppas Trafikverket att bygget startar.

– Förmodligen första etappen från Södertälje. Kring Nyköping dröjer nog byggstarten till slutet avn att ta ställning och fatta beslut.

Någon efter sommaren 2015 väntas regeringens klartecken komma.

Under tiden jobbar Trafikverket med att ta fram järnvägsplaner för de nio olika etapperna. En järnvägsplan motsvarar kommunernas detaljplaner och reglerar juridiskt i detalj hur och var järnvägen ska dras fram.

Hösten 2017 hoppas Trafikverket att bygget startar.

– Förmodligen med första etappen från Södertälje. Kring Nyköping dröjer nog byggstarten ytterligare några år, säger Ola Nilsson.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om