Det är också något som väckt reaktioner hos våra läsare som rört sig i trafiken. Enligt Kenneth Thunholm, platschef på Svevia, som har hand om underhållet i driftområde Nyköping, har det bland annat att göra med hur områdena är uppdelade.
Om en förare kör mellan Eskilstuna och Nyköping passerar föraren genom tre olika driftområden, Eskilstuna och Nyköping och Södertälje. Det medför att det på ena sidan av driftområdesgränsen kan vara saltat medan det på den andra sidan inte behöver vara det. På samma väg passerar även föraren genom en mängd olika klimatzoner som påverka vägen.
– Bedömningen som sker av entreprenören är baserad på ett antal mätstolpar som är uppsatta i olika klimatzoner, på rekommendation av SMHI, och med hjälp av informationen samt personal som testkör sträckor sätts åtgärder in för att bättra på väglaget, säger Kenneth Thunholm.
E4:an saltades under måndagsnatten men det skulle dröja till onsdagseftermiddagen innan E4:an åter saltades och under tisdagsmorgonen inträffade ett flertal olyckor på E4:an, däremot hade E20 saltats.
– Väderlek, temperatur både i luft och på väg är avgörande vid bedömningarna, men det är svårt att skaffa sig en övergripande bild av en sträcka med bara siffror, därför har vi personer som provkör sträckorna. Men väder är en ombytlig sak som kan förändras på några timmar. Ibland lyckas vi med bedömningarna och ibland utför vi åtgärder som inte hade behövts i samband med förändrat väderläge, säger han.