I Sverige finns det enligt Trafikverket 6 726 213 personer som har ett B-körkort. I en ny undersökning, Synbesiktningen, gjord av Synoptik i samarbete med Bilprovningen anser 80 procent, omgjort till körkortsbehöriga cirka 5,6 miljoner, av Sveriges bilförare att en lag för gångtrafikanter att bära reflex vid mörker bör införas. Lagen skulle likna den som finns för cyklister där det krävs reflex vid mörker.
– Tryggheten i trafiken är ett samspel mellan alla som vistas i den. Det är lika viktigt med säkra förare, som regelbundet besiktar sin bil och kontrollerar sin syn, som med säkra fotgängare som alltid använder reflex, menar Cecilia Blom Hesselgren, kommunikationschef på Bilprovningen.
Statistik från Trafikverket visar att gångtrafikanter som bär mörka kläder utan reflex syns först på cirka 20–30 meter från ett mötande fordon i mörker. Med ljusa kläder syns de på 60 meters avstånd och med reflex redan på cirka 125 meters håll.
Inte nog med att gångtrafikanterna utan reflex är svårare att se, undersökningen Synbesiktningen visar även att 74 procent av bilförarna över 45 år upplever att det är svårt att se i mörker och därför blir det mer utmanande att köra bil efter mörkrets inbrott.
– Att se i mörker ställer höga krav på synen och koncentrationen för att vara en säker bilförare. När det är mörkt förlorar ögat en del av sitt detaljseende. Det blir även svårare att urskilja färger och ännu värre när det regnar eller snöar, säger Rebecka Rane, legitimerad optiker på Synoptik, och fortsätter:
– Med åldern blir ögat också mindre elastiskt och därför är det naturligt att personer över 45 år kan få svårare att se i mörker.
I undersökningen kan man också utläsa att 88 procent av deltagarna vill lagstadga synkontroller vid körkortsförnyelse från 55 år eller tidigare.
Syftet med Synbesiktningen är att uppmärksamma både synens betydelse för ansvarsfull bilkörning samt vikten av att synas i trafiken. Under fjorton år har totalt över 30 000 syntester genomförts och i oktober 2022 svarade 1 896 bilister på attitydfrågor och 1 376 testade sin syn. Resultatet för 2022 års undersökning visar att tio procent av förarna har en syn som är direkt olaglig, och oskarp redan på en meters avstånd. Synbesiktningen genomförs årligen under hösten då kraven på bilförarnas syn ökar som mest.