Det var i mitten av november 2022 som kvinnan upptäckte länkar från en FB-vän i sin messengerkorg. Det verkade vara en tävling från möbelföretaget Ikea med generösa priser och katrineholmaren klickade sig vidare via länkar.
Det hela visade sig dock vara en bedräglig bluffkampanj. Ett nätbedrägeri där Ikeas välkända varumärket användes som lockbete för att lura folk på pengar.
Den slutade med att en stor summa pengar drogs från Sörmlandskvinnans bankkonto. Hon kontaktade sin bank för att försöka stoppa transaktionerna, men det gick inte. Totalt blev hon av med 87 709 kronor och nu har kvinnan anmält sin bank till Allmänna reklamationsnämnden (ARN).
I anmälan uppger hon att hon försökte stoppa transaktionerna direkt genom att ringa banken, men fick enligt kvinnan till svar att banken inte kunde stoppa transaktionerna eftersom hon själv hade godkänt överföringarna.
Kvinnan ska ha bett banken om hjälp under två dagar. Hon uppger i sin anmälan att hon även erbjudit sig att åka till banken för att identifiera sig. Om blufftävlingen skriver kvinnan att "hon drogs med och följde instruktioner som skulle gå fort".
Nu kräver hon att banken i första hand ersätter henne med hela beloppet och i andra hand med i alla fall halva beloppet. I tredje hand yrkar hon på 25 000 kronor tillbaka. I början av januari 2023 sade banken nej till hennes krav och nu vänder hon sig istället till ARN.