I fjol omkom 47 motorcyklister i hela landet, mot 36 under de båda närmast föregående åren. Tre av dem omkom i Sörmland. Antalet allvarligt skadade minskade under fyra år i följd mellan 2014 till 2017 från 250 till 234.
Även antalet mopedister som dör i olyckor ökar dramatiskt - från en under 2017 till sju under fjolåret.
Jörgen Persson är projektledare på Trafikverket och undviker frågan om målet är realistiskt eller inte.
– Det kan vara realistiskt, menar han. Men då hänger det på att motorcyklisterna själva är beredda att följa exempelvis hastighetsbestämmelser och även aldrig sätta sig på en mc då de druckit alkohol eller är påverkade av andra droger.
– Vi har ett fempunktersprogram som handlar om detta. Punkt ett handlar om hastigheterna, punkt två om att minimera det extrema beteendet, punkt tre handlar om att säkra motorcykeln och här vet vi exempelvis att den tekniska landvinningen med ABS-bromsar minskat antalet olyckor.
Punkt fyra handlar om att säkra gator och vägar och alltid märka ut brister som exempelvis utspillt grus över en asfalt. Punkt fem handlar om ökad synbarhet.
– Det här är inte enkelt, det vet vi också. För även om bilisterna måste vara uppmärksamma på motorcyklisterna så kan de inte vara helt på det klara med att mc-förarna ibland kommer farande i hastigheter som ligger 30 över den högsta tillåtna.
– Jag åker själv motorcykel och jag skulle vilja att många fler hittar fram till njutningen med att köra långsamt. Bara cruisa fram lite grand...