Dödsolyckorna minskar i landet – men ökar i Sörmland

För första gången på 25 år omkom färre än 200 personer på de svenska vägarna, under fjolåret. Men även om siffrorna sjönk i landet som helhet så steg de i Sörmland.

En av fjolårets dödsolyckor i Sörmland inträffade utanför Tystberga i Nyköpings kommun.

En av fjolårets dödsolyckor i Sörmland inträffade utanför Tystberga i Nyköpings kommun.

Foto: Magnus Grimstedt

Sörmland2022-02-05 20:30

Statistik från Transportstyrelsen visar att sedan 2018 (då antalet trafikolyckor låg på 324 personer) har kurvan gått neråt i Sverige. 2019 omkom 221 personer, 2020 (204) och 2021 (192). Det var första gången dödsolyckorna låg under 200 sedan den så kallade Nollvisionen lanserades 1997. En av anledningarna är att allt fler fordon i dagens samhälle är säkrare jämfört med förr, menar Lars Nordqvist som är verksamhetsansvarig på NTF (Nationalföreningen för trafiksäkerhetens främjande) i Sörmland.

– Många säger att det var bättre förr men så var det ju inte. Det är en mycket säkrare trafik och bilarna har blivit säkrare, säger han.

Enligt Lars Nordqvist är det vanligast att singelolyckor slutar i dödsfall. Och hastigheten är oftast orsaken till att olyckan sker.

undefined
Lars Nordqvist, verksamhetsansvarig på NTF.

Men i Sörmland har utvecklingen gått i motsatt riktning det senaste året. 2020 omkom fem personer och 2021 ligger den preliminära siffran på nio. 

Sett över en längre tidsperiod har dock antalet dödsfall i biltrafiken minskat i länet. Men när det kommer till oskyddade trafikanter har utvecklingen stått still. Lars Nordqvist uppmanar folk att bära hjälm på cykelturen.

– Huvudet räddar man med en hjälm. Det kan vara skillnad på liv och död.

NTF arbetar även för att hastighetsgränsen i tätorterna ska begränsas till 30 kilometer i timmen.

– Vi värnar de oskyddade trafikanterna allra mest. Man ska inte behöva bli påkörd om man går över ett övergångsställe.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!