E-handeln förutspås fortsätta växa efter pandemin

Rose-Marie Johansson och hennes son Emil Johansson startade i höstas ett företag som säljer ett nytt sorts hundkoppel på nätet. Företaget är ett av många som har hoppat på den växande e-handelstrenden.

Emil Johansson och hans mamma Rose-Marie Johansson säljer innovativa hundkoppel på den egna sajten virvelkoppel.se.

Emil Johansson och hans mamma Rose-Marie Johansson säljer innovativa hundkoppel på den egna sajten virvelkoppel.se.

Foto: Privat

Sörmland2021-06-30 04:45

Det så kallade virvelkopplet minimerar trassel på koppelbanden. Man kan gå med två eller tre hundar samtidigt med kopplet. 

– Vi har sålt väldigt många exemplar av den här produkten, säger Emil Johansson som sköter e-handeln samtidigt som hans mamma Rose-Marie Johansson tillverkar kopplen. 

– Mamma tillverkar produkten här i Eskilstuna. Det är mer eller mindre ett hantverk än så länge, säger han.   

Rose-Marie Johansson uppfann virvelkopplet för några år sedan och började sälja det på nätet. När hennes son påbörjade sina studier till e-handelskoordinator vid en yrkeshögskola i Stockholm bestämde de sig för att trappa upp satsningen. De startade bolaget Meiira group AB i september och har tagit hjälp av Nyföretagarcentrum. 

– När man startar e-handel måste man också få trafik till sajten. Jag fick via Nyföretagarcentrum kontakt med en mentor som hjälpte oss att komma igång med försäljningen, säger Emil Johansson.

Han menar att det är viktigt att kunna sälja sina varor på nätet. 

– Både i unga och äldre åldrar sker shopping på nätet, framförallt via mobila enheter. 

Meiira group AB är ett av många företag som har hoppat på e-handelstrenden som accelererat under coronatiden. 

– Pandemin öppnat många människors ögon för bekvämligheten med online-shopping, säger Björn Persson, konsult och framtidsstrateg vid analysföretaget Kairos future. 

Han har skrivit artikeln "What’s NXT: Beteendeförändringar efter coronapandemin". I artikeln undersöker han med hjälp av en metod som tar hänsyn till både strukturella faktorer och människors motivation vilka beteendeförändringar som kommer att bli bestående efter pandemin. 

Enligt artikeln har onlineshopping av till exempel mat och kläder fått ett uppsving då konsumenter inte har velat eller kunnat besöka butiker. Samtidigt har många butiker lagt större vikt vid e-handel för att öka sin försäljning. 

– Det kommer fram fler kontaktytor och kanaler mellan konsumenten och företagen. Instagram och Facebook blir alltmer handelskanaler. När du sitter på Facebook och tittar på dina vänners uppdateringar kan du också konsumera genom samma kanaler, säger Björn Persson.  

– Smidigheten att kunna handla online blir också tydligare när man kan få varorna till de här skåpen som Instabox, Budbee och Amazon lockers.  

Rose-Marie och Emil Johansson säljer idag sina innovativa hundkoppel på den egna sajten virvelkoppel.se, men de övervägar att även börja sälja kopplen via återförsäljare. 

– Vi kommer kanske att effektivisera produktionen genom att skaffa en bättre symaskin eller leja ut produktionen. Vi har såklart många idéer om att sälja fler produkter i kombination med virvelkopplet, till exempel halsband, säger Emil Johansson.

Enligt Björn Persson på Kairos future kommer det accelererade skiftet från fysiska butiker till e-handel sannolikt att kvarstå. Människor kommer dock att fortsätta att besöka fysiska butiker. 

– Vi kommer att gå tillbaka till fysiska butiker, men de fysiska platserna och ytorna kommer att vara förändrade av det alltmer digitaliserade landskapet. Vi kan gå in i en butik och beställa produkter som levereras till hemmet där vi kan fortsätta att beställa saker online som levereras till en fysisk butik. Vi kommer att få se mer av den här typen av lösningar snarare än att butikerna kommer att försvinna. 

E-handeln accelerar

E-handelstrenden har accelererat under coronatiden då konsumenter inte har velat eller kunnat besöka butiker. Onlineshopping av till exempel mat och kläder har fått ett uppsving.  Samtidigt har många butiker lagt större vikt vid e-handel för att öka sin försäljning. Instagram och Facebook blir alltmer handelskanaler. Onlinehandeln gynnas även av att man kan få varorna till paketskåp som till exempel Instabox, Budbee och Amazon lockers.  

Källa: Kairos future. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!