Efter tågkaoset – nu tvingas MTR införa stationsvärdar

Missnöjet med MTR som kör Mälartåg växer hos de lokala politikerna runt om i Sörmland. De hävdar att de ställer krav men att avtalen med MTR ligger hos regionen – och därmed makten att påverka.

Oron för hur Mälardalens varumärke kommer påverkas, och vilka konsekvenser det kan få för sörmlänningarna, ökar. Det säger de politiker tidningen har pratat med i samband med granskningen av tågkaoset under vintern och våren.

Oron för hur Mälardalens varumärke kommer påverkas, och vilka konsekvenser det kan få för sörmlänningarna, ökar. Det säger de politiker tidningen har pratat med i samband med granskningen av tågkaoset under vintern och våren.

Foto: Pressbild, tåg, Veronica Karlsson

Sörmland2022-06-18 06:32

Oron för hur Mälardalens varumärke kommer påverkas och vilka konsekvenser det kan få för sörmlänningarna ökar. Det säger de politiker tidningen har pratat med i samband med granskningen av tågkaoset under vintern och våren.

I Katrineholm ser man allvarligt på problemet och är orolig för de långsiktiga konsekvenser som trasslet kan medföra.

– Vi har en stor pendling ut från Katrineholm men också kompetens till våra offentliga verksamheter och näringslivet som pendlar in. Förseningarna drabbar enskilda individer som inte kan utföra sina arbeten och hämta barnen i tid. Det får ekonomiska effekter för arbetsgivare och för samhället i stort, säger Johan Söderberg (S), kommunalråd i Katrineholm.

Politikerna är eniga om att situationen är oacceptabel och att MTR inte levererat som de ska.

– Just nu är vi beroende av en aktör som tagit på sig uppdraget och misslyckats. Men vi kan inte stå själva och skrika på varandra utan måste tillsammans ställa krav på MTR. Det är inte en resursfråga det här – om problemet är personalbrist så får vi hjälpa till att få fram fler lokförare. Vi har pratat om en lokförarutbildning i Eskilstuna till exempel, säger Jimmy Jansson (S), kommunalråd i Eskilstuna.

Nya åtgärder har vidtagits för att säkerställa att Mälartågs resenärer ska få den information som de är berättigade till.

– Vi har bestämt att det ska finnas stationsvärdar som kan hjälpa till att informera på plats – och så blir det nu på nio stationer, om jag inte minns fel, berättar Monica Johanson (S), regionråd i Sörmland och vice ordförande i Mälardalstrafik som driver Mälartåg.

undefined
Monica Johansson (S), regionråd i Sörmland och vice ordförande i Mälardalstrafik.

Det är inte alla sträckor som har drabbats hårt av tågförseningar och inställda avgångar. Nyköpingsbanan har varit relativt förskonad men man satsar stort på pendlingstrafiken i Nyköpings kommun och har satt igång ett miljardprojekt i form av ett nytt resecentrum för att öka kapaciteten ytterligare.

– Avgångarna har ökat rejält i Nyköping, men tågen måste såklart gå. Resecentrum ska vara klart 2026 och vi måste givetvis få ordning på det här långt innan det, säger Urban Granström (S), kommunalråd i Nyköping.

Avtalen ligger hos regionen, vilket gör att de enskilda kommunerna har begränsat utrymme att agera. Däremot upplever samtliga kommuner som blivit tillfrågade att de har insyn i arbetet och kan ställa krav.

– En enskild kommun kan inte göra så mycket men vi hade en träff med Mälardalstrafik och MTR där de fick redovisa statistik och beskriva orsakerna bakom problemen. Man hade då bland annat en dialog om hur man ska prioritera. Till exempel finns det vissa tågsträckor, och framför allt vissa tider som är extra känsliga. Men det återkommande problemet är lokförarbristen, vilket är ett problem i hela Sverige, säger Johan Söderberg (S).

undefined
Johan Söderberg (S), kommunalråd i Katrineholm.

Trots stort missnöje är en uppsägning av avtalet inte ett alternativ i dagsläget.

– Det kaos som skulle uppstå hade fått det som händer nu att blekna. Vi skulle hamna i en situation där vi blir helt avskärmade, säger Jimmy Jansson (S).

Istället får man se till att avtalet efterlevs och att MTR tar ansvar för sina misstag.

– Just nu, när det fortfarande är förseningar och inställda tåg, lever man inte upp till avtalet och då får man helt enkelt inte betalt för de tåg som inte körs, säger Monica Johansson (S).

Politikerna uppger att de känner förtroende för regionen och konstaterar att missnöjet är stort hos alla inblandade. Det finns en öppenhet som är direkt nödvändig för ett fungerande samarbete. Ett krav som ställs på MTR nu är att lösa situationen överallt.

– Hade problemen bara funnits i Eskilstuna hade jag varit mordisk just nu. Men detta sträcker sig längre än så, därför är det viktigt att det fungera lika bra för alla samtidigt. Tågen är vår kroppspulsåder, säger Jimmy Jansson (S).

undefined
Jimmy Jansson (S), kommunstyrelsens ordförande i Eskilstuna.

Många sörmlänningar är beroende av tågtrafiken för att komma till skola och arbete, fungerar inte detta kan det få konsekvenser för kommunen.

– Förtroendet försvinner om tågtrafiken inte fungerar. Det är många frågor som drivs av andra aktörer och som påverkar våra invånare. Vi måste påverka där vi har möjlighet, säger Jacob Högfeldt (M), kommunalråd i Strängnäs.

Jimmy Jansson (S) upplever att många resenärerna är förstående men att en känsla av uppgivenhet är framträdande.

– Det kan ju inte bli sämre, säger han.

Stationsvärdar

MTR tvingas nu införa stationsvärdar efter de stora problemen med försenade och inställda tåg under vinter och våren som tidningen kunnat berätta om i serien Tågkaoset. Värdarna kommer att finnas i Stockholm, Eskilstuna, Nyköping, Uppsala, Linköping, Hallsberg, Västerås, Sala och Gävle. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!