Nu granskas Mälartåg av Konsumentverket

En rad anmälningar har kommit in från missnöjda resenärer. Nu har Konsumentverket inlett en granskning av Mälartåg. "Mälartåg förefaller använda en egen definition av begreppet försening."

Flera anmälningar och en rad oklarheter i informationen på Mälartågs hemsida. Nu granskar Konsumentverket Mälartåg.

Flera anmälningar och en rad oklarheter i informationen på Mälartågs hemsida. Nu granskar Konsumentverket Mälartåg.

Foto: Veronica Karlsson

Sörmland2022-09-29 15:56

Bristfällig information vid trafikstörningar, långa svarstider hos kundtjänsten samt uteblivna återbetalningar för inställda eller försenade resor. Det är några av de marknadsrättsliga problem som Konsumentverket uppmärksammats på och som gjort att myndigheten nu inlett en granskning av Mälartåg.

Med anledning av detta har verket nu skickat en rad frågor till Mälartåg samt bokat in ett möte där bolaget ska få möjlighet att förklara sig.

Det har bland annat framkommit att det förekommer olika information gällande om Mälartågs avgångar är inställda eller inte. När Konsumentverket genomförde ett stickprov fann de att en resa som var inställd på Mälartågs hemsida samtidigt gick att boka via SJ:s hemsida.

Anmälare har även angett att det tar lång tid att få svar från Mälartågs kundtjänst och nu vill Konsumentverket att bolaget redogör för sina svarstider. Bolaget ska även redogöra för hur lång återbetalningstid de har för ersättning vid resor som blivit inställda eller försenade. Detta då anmälare vittnat om att de ännu inte fått ersättning.

Konsumentverket har även gått igenom den information som Mälartåg har på sin hemsida och funnit formuleringar som inte följer lagen om kollektivtrafikresenärers rättigheter. Bland annat står det att resenärer som söker ersättning för annan transport vid kortare resor måste välja taxi eller egen bil. Men någon sådan begränsning finns inte i lagen.

Vidare skriver Konsumentverket:

"Mälartåg förefaller använda en egen definition av begreppet försening som varken framgår av lagen om kollektivtrafikresenärers rättigheter eller tågpassagerarförordningen. Mälartåg ombeds förklara hur bolagets definition skiljer sig från lagen och förordningen."

Konsumentverket reagerar även på en formulering gällande tåg med längre resesträcka är 150 kilometer. Där skriver Mälartåg att det inte finns någon skyldighet att erbjuda transport i form av taxi eller annan trafikoperatör. Detta trots att det inte är enligt praxis.

"Konsumentverket har tagit emot flertalet klagomål från resenärer som drabbats av att resor ställts in och resenären ansett sig tvungen att köpa en ny biljett."

Efter mötet med Mälartåg kommer Konsumentverket ta ställning till om några ytterligare åtgärder behöver vidtas. Tidningen har sökt och fortsätter söka Mälartåg för en kommentar.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!