Mattias Axelsson är doktor i företagsekonomi och jobbar på Handelshögskolan i Stockholm.
– Jag tycker det är viktigt att man höjer blicken och ser efter krisen. Pandemin kommer att gå över, och efteråt kommer vi hamna i ett läge där vissa organisationer använt tiden för att omorientera. Andra kommer inte ha använt tiden lika väl, säger han.
Han tycker att det är logiskt att företag håller hårt i sina pengar under krisen.
– Är orderboken tom och man blöder pengar så måste man banta för att hantera den oundvikliga ekonomiska konsekvensen. Delvis. Men man måste också vidta åtgärder för att möta nya kundbeteenden.
För att förbereda sig borde måste både små och stora aktörer ta sig tid och planera utifrån olika scenarier.
– Det farligaste är att vara tvärsäker på något. Exempelvis har vi sett ett skifte till onlinehandel. Det är en beteendeförändring som redan utvecklades innan krisen men som accelererat. Hur mycket som permanentas är omöjligt att veta, så man måste planera utifrån olika möjligheter, säger Mattias Axelson.
Sörmlands kommuner har fått en rejäl kalldusch i och med senaste skatteunderlagsprognosen. Då behövs framtidsanda mer än någonsin, tycker Mattias Axelsson.
– Nu gäller det att inventera. Vilka dolda potentialer har vi i länet, vilka kompetenser och vilken infrastruktur. Genom att jobba utifrån olika scenarier kan man knåda sig igenom vad det ger för möjligheter.