Enklare och billigare tågresor i framtiden

Planeringen av den regionala tågtrafiken i Östra Sverige har nått sin slutdestination med ett nytecknat avtal. I framtiden väntar tätare turer och ett enda pendelkort för tåg, bussar och tunnelbana och spårväg.

Kollektivtrafik

Kollektivtrafik

Foto:

Sörmland2014-06-19 17:28

– Det här är ett historiskt beslut på så sätt att det knyter ihop hela arbetsmarknadsregionen Mälardalen inklusive Östergötland, där Stockholm är den stora tillväxtmotorn, vilket gör att vi kommer att få en starkare storstadsregion, inte minst ur ett internationellt perspektiv, säger Åsa Kullgren, ordförande i Sörmlands Kollektivtrafikmyndighet, och tillägger:

– Det här betyder fler jobb och bättre tillväxt, vilket ger mer skatteintäkter till skolor, sjukvård och äldreomsorg.

Avtalet för "Trafikplan 2017" innebär att trafiken kommer att utökas successivt under åren 2017–2020, i takt med att nya tåg hyrs in och infrastrukturen byggs ut.

Jämfört med i dag kommer utbudet att öka med 30 procent. På Nyköpingsbanan ökar antalet avgångar, i vardera riktning, mellan Nyköping/Vagnhärad och Stockholm från 14 till 19 per dag. Fler avgångar blir det även mellan Nyköping och Norrköping.

För Gnestas del ökar antalet avgångar med regionaltåget Sörmlandspilen till och från Stockholm med två avgångar per dag och riktning. Under helgerna utökas trafiken från 3 till 5 avgångar.

Förutom tätare turer kommer ett nytt prissystem att införas. Ett pendelkort gäller för att ta sig runt på tåg, tunnelbana, spårvagnar och bussar inom de olika städerna i regionen.

– Det här är något som vi ser kommer få en stor betydelse för framför allt arbets- och studiependlingen, säger Åsa Kullgren som även räknar med att restiden och respriset för resenären kommer att reduceras.

– Det är ambitionen. Vi får fler avgångar och nya tåg för samma prissumma som vi har i dag.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om