Fler dödade och skadade i trafiken förra året

2022 blev ett mörkt trafikår i Sörmland, med fler dödade och svårt skadade än på flera år. En sak som sticker ut är att antalet cykelolyckor ökade.

I somras inträffade en allvarlig olycka med cyklister, där en turist skadades så illa att han senare avled.

I somras inträffade en allvarlig olycka med cyklister, där en turist skadades så illa att han senare avled.

Foto: Magnus Grimstedt

Sörmland2023-01-29 07:43

Förra året omkom elva personer i den sörmländska trafiken, och 63 skadades svårt, enligt preliminär statistik från Transportstyrelsen. Det innebär att både antalet dödade och svårt skadade ökade, jämfört med 2021. Faktum är att man behöver gå tillbaka till 2018, för att hitta värre siffror. Även det året omkom elva personer i trafikolyckor i länet, medan 85 skadades svårt.

Därmed följer Sörmland en trend som syns i hela riket. 220 personer omkom i vägtrafiken i Sverige förra året, fler än både 2020 och 2021. Bland de svårt skadade märks en ökad andel cyklister.

– En hög andel av de svårt skadade och omkomna är cyklister och andra oskyddade trafikanter. Antalet svårt skadade cyklister uppgick 2022 till 358 enligt Transportstyrelsens preliminära siffror, vilket är det högsta antalet på 20 år, säger Tony Gunnarsson, sakkunnig i trafiksäkerhet på Riksförbundet M Sverige, i ett pressmeddelande.

I Sörmland omkom två cyklister 2022. Tolv skadades svårt och 84 cyklister blev lindrigt skadade. Siffran över lindrigt skadade är den högsta på åtminstone 20 år, och antalet svårt skadade cyklister är betydligt fler än under senare år, 2021 skadades endast tre cyklister svårt i Sörmland, och ingen omkom.

undefined
David Lindhe, tillförordnad chef för trafikpolisen.

David Lindhe är tillförordnad chef för trafikpolisen i Nyköping. Han har inte analyserat siffrorna närmare, men noterar en sak som inte framgår av statistiken från Transportstyrelsen.

– Jag kan inte säga att vi sett några direkta trendbrott. Däremot har vi haft några påkörningar vid övergångsställen. Det är ingen jättedramatisk ökning, men det är något vi har tänkt på, säger han.

Tidningen kunde i höstas rapportera om flera sådana fall på reaktivt kort tid. Vad orsaken är, är däremot svårare att säga. David Lindhe ser ingen enkel gemensam nämnare bakom påkörningarna vid övergångsställena. 

– Det var inte på någon specifik plats och inte någon specifik tidpunkt, säger han.

undefined
Antalet omkomna och skadade i trafiken ökade förra året.

När det gäller dödsolyckorna i länet, handlar det trots allt om så pass små tal att det är svårt att dra några generella slutsatser.

– Det är inte någon plats som varit särskilt olycksdrabbad som vi reagerat på, säger David Lindhe.

I östra Sörmland har några allvarliga olyckor inträffat, som bidrar till den dystra statistiken. I Tystbergatrakten inträffade en cykelolycka med dödlig utgång, och på E4, också det vid Tystberga, omkom tre personer i en svår olycka i maj.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!