Kritiken mot 1177: "De tappar folk som vill ha vaccin"

Med lång erfarenhet i ämnet ger Stefan 1177-appen betyget "klart underkänt". Företaget bakom 1177 bollar tillbaka ansvaret för det snåriga bokningssystemet till regionen.

Inera som driver 1177 menar att det är regionen som får står för om det är snårigt att boka vaccination. Stefan Holm i Strängnäs ger 1177-appen klart underkänt. "Inte det bästa exemplet på bra användbarhet."

Inera som driver 1177 menar att det är regionen som får står för om det är snårigt att boka vaccination. Stefan Holm i Strängnäs ger 1177-appen klart underkänt. "Inte det bästa exemplet på bra användbarhet."

Foto: Anne-Lie Andersson/Privat

Sörmland2021-09-21 04:45

Kritiken mot det komplicerade systemet att boka tid för covidvaccination via 1177 på webben fortsätter.

Strängnäsbon Stefan Holm har över 20 års erfarenhet av jobb med just användbarhet och han reagerar kraftigt på 1177-appen som han kallar katastrofal.

– Som konsult har jag jobbat i mer än 20 år med att anpassa webbplatser och appar så att det går lätt att hitta på dem och de fungerar väl för användaren. Och 1177 får klart underkänt.

undefined
Stefan Holm i Strängnäs har arbetat med att anpassa webbplatser och appar så de blir användarvänliga i många år och hade själv svårigheter att navigera fram till tidsbokningen för covidvaccin på 1177.

Stefan Holm tvingades själv nästan ge upp innan han lyckades boka sig en vaccinationstid.

– Man förväntar sig inte att bakom länken man uppmanas klicka på hitta tio länkar till. Som van internetanvändare var det nästan omöjligt att förstå hur jag skulle göra. Jag kan bara gissa hur problematiskt det blir att ta sig fram bland alla länkar om man inte behärskar svenska språket så väl.

Han förstår varför Region Sörmland inte räknat in så många vaccinerade invånare man önskat än.

– De tappar många på vägen, som velat vaccinera sig men ger upp för att det är för krångligt att boka en tid. Förr hade människor tolerans för rätt mycket strul på webbplatserna innan de gav upp. I dag krävs inte så mycket för att mista kunder. 

I en tidigare artikel höll Region Sörmlands kommunikationsdirektör Maria Karlsson med i läsarnas kritik och förklarade sin och regionens roll i problemet:

undefined
"Det är helt upp till regionerna hur de vill göra för att navigera invånarna till tidsbokningen" säger Inera. Medan Region Sörmland hävdar att detta en nationell tjänst man inte kan påverka på länsnivå.

– På webbplatsen 1177.se kan vi skapa sörmländska innehållssidor men när det gäller e-tjänsterna och webbtidboken är det en nationell tjänst vi inte kan påverka.

1177 drivs av aktiebolaget Inera på uppdrag av Sveriges regioner och kommuner. De menar att ansvaret för tidsbokningen ligger hos regionerna.

Sofie Zetterström, affärsområdeschef för 1177 Vårdguiden, förklarar att man gör kontinuerliga förbättringar i teknik och användarupplevelse i dialog med regionerna. Kapaciteten har fyrdubblats på ett år.

– Vad gäller e-tjänsterna, eller flödet för att boka en tid för vaccination, är det helt upp till regionen hur de vill göra. Det är ju den regionens vårdgivare som presenteras på webbplatsen och de har egna hänvisningar. Tidbokningstjänsterna är helt regionala och hur det ser ut beror på vilka vaccinatörer regionen upphandlat.

– Webbtidboken behöver moderniseras. Under året och kommande år utvecklar vi nya tidbokningstjänster.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!