Så klarar du vinterväglaget: ”Ratta mjukt”

Halka var orsaken till ett stort antal trafikolyckor under julhelgen. Nu tipsar experten Samir Hurem hur du klarar vinterns hala väglag.

Samir Hurem visar hur  lång bromssträckan blir när det är halt.

Samir Hurem visar hur lång bromssträckan blir när det är halt.

Foto: Magnus Grimstedt

Sörmland2021-12-28 11:42

– Det är viktigt att förstå att vinterväglag börjar på plus 5 och nedåt, säger Samir Hurem, ägare av Nyköpings motorbana/halkbana.

Jul och nyår är två av årets mest olycksdrabbade helger och förra året omkom 8 personer i trafiken mellan den 20 december och 12 januari, rapporterar Trafikverket.

I början av december gick Trafikverket ut med rekommendationer för jul och nyår att man som bilist skulle ta god tid på sig och försöka anpassa hastigheten efter väglag och trafiksituation. 

undefined
"Det är två saker man ska titta efter. Är det blött och slaskigt eller fortfarande faller snö så är det jättehalt. Är det minusgrader med snö på vägen och det kommer snörök efter din bil, då är det ganska bra grepp", säger Samir Hurem.

Under julhelgen skedde flera olyckor i Nyköpingsområdet. Tidigare i december körde en buss utan passagerare ned i diket vid Runtuna utanför Nyköping på grund av den kraftiga halkan.  

I en intervju med SN går Henrik Holm, från räddningstjänsten i Nyköping, ut och varnar för att veckans ökade temperaturer riskerar att åsamka ytterligare trafikolyckor, och uppmanar nu återigen folk att ta det lugnt när de ger sig ut i trafiken.

Vid temperaturökning så är chansen stor att det skapas så kallad svarthalka på vägarna. Den kan vara förrädisk då den kan vara svår att upptäcka med blotta ögat, men Samir Hurem menar att det finns sätt att se huruvida det är halt på vägarna eller ej.

– Det är två saker man ska titta efter. Är det blött och slaskigt eller fortfarande faller snö så är det jättehalt. Är det minusgrader med snö på vägen och det kommer snörök efter din bil, då är det ganska bra grepp, säger Samir Hurem.

undefined
Samir Hurem visar upp halkbanan.

Ruben Lindahl har precis avslutat ett körpass där han för första gången fick prova på att köra bil på halkbana. 

– Det blir en chock, det är större skillnad än vad man trodde, säger Ruben Lindahl.      

undefined
Ruben Lindahl har precis provat att köra vil på halkbana för första gången.

Dagens bilar har funktioner som ABS, antisladd– och antispinnsystem, som tillsammans ska förkorta bromssträckan och motverka att bilen sladdar vid halt väglag. Samir Hurem menar däremot att man inte kan förlita sig helt på den nya tekniken.

– Vi är på väg till en helt självkörande bil, men så lågt har vi inte kommit ännu. Vi måste hjälpa till på rätt sätt, säger Samir Hurem.

Han menar att föraren har en tendens att ratta och bromsa samtidigt vid halt väglag, något som han själv starkt avråder ifrån.

– Har du möjlighet så sänk hastigheten lite grann, släpp bromsen, trampa ner kopplingen och fortsätt att ratta mjukt, säger Samir Hurem.            

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!