Färdtjänstupphandlingen avbryts

Det fortsätter storma kring färdtjänsten i Sörmland. I förra veckan avbröts den pågående upphandlingen av operatörer. Istället gäller de gamla avtalen ytterligare ett år.

samres

samres

Foto:

Sörmland2015-11-23 16:27

Det gäller även avtalet med Nävertorps Taxi som sorterades bort inför den nya upphandlingen, bland annat med hänvisning till flera allvarliga fel i yrkesutövningen. Företaget överklagade och ärendet ligger nu i Kammarrätten.

– Förra veckan kom tre deldomar från Kammarrätten med ett innehåll som gör att vi inte vågar lita på att den slutliga domen går helt vår väg. Då beslutade vi att avbryta upphandlingen, säger Helena Ekroth, myndighetschef på Sörmlands Kollektivtrafikmyndighet.

– Ett annat skäl var att det dragit ut på tiden så länge att förutsättningarna ändrats. Det har till exempel kommit ny EU-lagstiftning. Dessutom skulle det bli för kort tid kvar på avtalet innan det var dags för en ny upphandling.

De nya avtalen ska börja gälla från 1 januari 2017. Men det betyder inte att myndigheten under tiden helt saknar möjlighet att påtala brister, poängterar Helena Ekroth.

– Nej, det finns flera möjligheter för oss att agera inom ramen för gällande avtal. Men det förutsätter att vi får information från våra kunder, så jag hoppas att de orkar fortsätta höra av sig till oss.

En förändring i servicen blir det redan från och med 1 februari nästa år. Då tar myndighetens eget Servicecenter över kontakten med resenärer och förare från Samres.

Det betyder också att den som ringer och beställer färdtjänst får tala med en telefonist som befinner sig i Sörmland och inte, som hittills, i Senegal. Det senare har fått mycket kritik för språkförbistring och bristande lokalkännedom hos telefonisterna.

– Men vi tar över Samres telefonnummer så där blir det ingen förändring, säger Helena Ekroth.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om