Den ekologiska livsmedelsförsäljningen har ökat runt om i världen sedan coronapandemin slog till i mars 2020. Men i Sverige sjunker försäljningen för första gången sedan marknadsbevakaren Ekoweb började mäta år 2008.
– Försäljningen av ekologiska livsmedel minskar nu för första gången på tolv år. Nu tappar samtliga stora aktörer i dagligvaruhandeln ekoandelar för tredje året i rad. Mot strömmen går däremot Systembolaget, Lidl och e-handeln som ökar sin försäljning, säger Olle Ryegård, chefsanalytiker på Ekoweb.
I länder som USA, Tyskland, Italien och Storbritannien har försäljningen av ekologisk mat och dryck ökat kraftigt under pandemin. Trots att livsmedelsförsäljingen ökade rejält i Sverige under året följde inte eko-marknaden med.
– Den ekologiska livsmedelsmarknaden i Sverige minskade under 2020 med 0,5 miljarder kronor till 27,7 miljarder kronor, en minskning med två procent. Detta trots att dagligvaruhandeln gått urstarkt under 2020 och ökat sin generella livsmedelsförsäljning med drygt sex procent. Det medför att ekoandelen sjönk från 9,0 procent till 8,7 procent 2020, konstaterar Olle Ryegård.
En ljuspunkt som presenteras i Ekoweb:s rapport är dock e-handeln där andelen ekologiska livsmedel är två till tre gånger högre än i butik, vilket förklaras av att de ekologiska alternativen får bättre exponering i digitala sammanhang
Olle Ryegård konstaterar att enligt analysföretaget Matpriskollen har Ica minskat sina ekologiska kampanjer med 50 procent och generellt har dagligvaruhandeln minskat kampanjerna med 33 procent sedan 2016.
– Vi kan inte kommentera Ekoweb:s siffror eftersom det är deras uppskattningar av vår försäljning, säger Emelie Hansson, hållbarhetsstrateg på Ica Sverige, och fortsätter:
– Vi kommer publicera branschgemensamma och jämförelsebara siffror genom Svensk dagligvaruhandel i februari. Eftersom vi inte publicerat våra finansiella rapporter för 2020 kan vi inte kommentera försäljningsdata.
Hon förklarar att intresset och försäljningen av ekologiska produkter är fortsatt hög i jämförelse med många länder som nu ökar sina andelar, men från mycket lägre nivåer.
– Vi på Ica har haft stora försäljningsökningar under många år men ser att försäljningen planar ut och ligger kvar på en hög nivå. Ica:s målsättning är en fortsatt ökad försäljning av det mervärdesmärkta sortimentet, där ekologiskt är en viktig del.
Hon menar att när det gäller deras kommunikation ser de att allt fler hållbarhetsfrågor blir viktiga för Ica:s kunder.
– I vår ambition att guida kunderna finns det därför flera hållbarhetsfrågor att kommunicera utöver det ekologiska sortimentet. Ekologiskt kommer att fortsätta vara centralt i hållbarhetskommunikationen, men vi märker också att klimat, hållbara förpackningar och vegetariskt står högt upp på konsumenternas lista.
Har ni färre annonser med ekologiska produkter, som Ekoweb hävdar?
– Hur hållbarhetskommunikationen tas ut i butik och reklamblad är det handlaren som styr över och det finns många Ica-butiker där kunderna möts av reklam och tydlig skyltning av det ekologiska sortimentet. Det finns även flera parallella trender som mer snabba måltider, halvfabrikat och växtbaserat där det ekologiska utbudet inte är lika stort, avslutar Emelie Hansson.
Systembolaget är den näst största aktören när det gäller ekologisk livsmedelsförsäljning i Sverige. Under 2020 ökade de sin försäljning av ekologiska drycker med fyra procent vilket motsvarar 200 miljoner kronor. 2020 uppgick försäljningen till 5,6 miljarder kronor, mot 5,4 miljarder under 2019. Deras ekoandel uppgick 2020 till 15,0 procent.
Branschorganisation Organic Sweden bildades av ett stort antal företag och organisationer som alla efterfrågade en plattform för aktörerna på den ekologiska marknaden. De skriver att trots att marknaden för ekologisk mat och dryck planat ut de senaste åren och nu minskar, är Sverige fortfarande ett av de länder i världen med högst andel konsumtion av ekologiskt per capita.
Bland annat är 38 procent av konsumtionen i våra offentliga kök ekologisk. Inget annat land i världen har en högre andel ekologiska livsmedel på förskolor, skolor, sjukhus och äldreboenden.
Ekoweb är en privat och politiskt obunden marknadsbevakare specialiserad på ekologiska livsmedel.