Fartdårar jagas av polisen på sörmländska vägar

"En motorcyklist körde i 115 vid en skola i dag. Hen blev av med körkortet", säger Annelie Ruuska. På medborgarnas begäran gör Eskilstunapolisens trafikgrupp kontroller i sörmländska småorter.

Medan Tomas Bonn vinkar in bilar för kontroll, pratar Annelie Ruuska med ortsborna.

Medan Tomas Bonn vinkar in bilar för kontroll, pratar Annelie Ruuska med ortsborna.

Foto: Carina Ekdahl

Sörmland2021-04-05 04:45

Det är fredag förmiddag och trafikpoliserna Annelie Ruuska och Tomas Bonn parkerar på Storgatan i Valla utanför Katrineholm. De ska göra kontroll av fordon och förare.

Tomas Bonn vinkar in en bil, och inspekterar surrningen av trädgårdsavfallet på släpvagnen.

– Hade det inte varit fastspänt hade det kostat 1 500 kronor. Nu snackade jag lite med föraren och de skulle spänna det hårdare på en gång. Tappar man last på vägen kan Transportstyrelsen dra in körkortet, säger Tomas Bonn.

undefined
Trafikpolis Tomas Bonn konstaterar att bilisterna blir allt sämre på att följa stopplikten: "Det kostar körkotet. I Fyrökorset i Valla slarvas det ofta."

Kollegorna arbetar för en ökad synlighet i mindre sörmländska orter. Ofta aviseras besöken i förväg på sociala medier, och medborgarna har möjlighet att tipsa om var kontrollerna ska upprättas.

Medan Tomas Bonn forsätter att dirigera in förbipasserande bilar är Annelie Ruuska fullt upptagen med att ta emot tips från ortsborna.

– Vi följer upp de mest relevanta tipsen. De som bor här vet vilka som inte borde köra, var det går för fort, vilka bilar som har körförbud, säger hon.

Minst tre gånger i veckan rullar P-7410 ut till mindre samhällen, och vid varje nedslag görs en eller två trafikkontroller av allt från fart till fordonsbesiktningar på plats. Trafikbussen är ett rullande poliskontor och har både dator och instrument för att göra fylleriutredningar på plats.

Besöket uppskattas av många. Sara Bergeås bor strax utanför samhället och är engagerad i Valla IF.

– Jättekul att se att polisen tittar ut. Det skapar trygghet i Valla. Jag vill att barnen ska ha en säker väg till träning och skolan, säger Sara Bergeås.

De flesta tipsar om vägsträckor där det går för fort, och någon undrar vad man ska göra åt en granne som vars bilar låter för mycket. 

undefined
Annlie Ruuska har sitt kontor i trafikbussen.

Förra gången trafikgruppen var i Valla fick trafikpoliserna ta hand om narkotika som hittats i en tvättstuga.

– Genom trafikkontroller hittar vi också kriminalitet, säger Annelie Ruuska.

Polisen summerar besöket i Valla: flera bötfälldes för att inte ha använt bältet, och en stoppad bil hade körförbud.

– Det verkade bero på strul med ägarbytet. Jag kommer att följa upp det i morgon, och är det inte löst blir det böter, säger Tomas Bonn.

På begäran av medborgare är nästa stopp för trafikpoliserna vid skolan i grannsamhället Sköldinge. Vårvädret har lockat ut motorcyklister, och trafikpoliserna tar fram laserkameran.

– En körde i 115 kilometer förbi skolan. Hen blev av med körkortet. En annan körde i 78, säger Annelie Ruuska.

Trafikbussen P7410 utgår från Eskilstuna och arbetar i den norra delen av länet. Nyköpings trafikgrupp bevakar den södra delen av länet. De möts i trakterna runt Katrineholm, Flen och Vingåker.

undefined
"Vi försöker åka till Katrineholms polisområde en dag i veckan, och gör nedslag på småorter när vi har möjlighet", säger Calle Ekberg, gruppchef för trafikpolisen i Nyköping. (Arkivbild)

– Vi försöker åka till Katrineholms polisområde en dag i veckan, och gör nedslag på småorter när vi har möjlighet, säger Calle Ekberg som är gruppchef för trafikpolisen i Nyköping.

Nyköpings trafikpoliser inriktar sig på säkerheten på det stora vägnätet med hastigheter över 70 kilometer i timmen. Ett mål är att vara så mycket som möjligt på E4, där minst 25 000 fordon passerar i snitt per dygn.

– Det är mycket tung trafik och många olyckor på E4. Vi måste prioritera det, säger Calle Ekberg.

Utefter riksväg 53 mellan Nyköping och Husby har Nyköpings trafikpoliser ett projekt för att minska antalet viltolyckor. 

– Där försöker vi trycka ned hastigheten genom frekvent närvaro, säger Calle Ekberg.

Så mycket kostar det

Ej använt bilbälte: 1 500 kronor

Körning mot rött ljus: 3 000 kronor

Ej iakttagit väjningsplikt (högerregeln): 2 000 kronor

Ej iakttagit väjningsplikt (obevakat övergångsställe): 3 000 kronor

Ej anpassat avstånd till framförvarande fordon: 2 000 kronor

Ej använt vinterdäck under föreskriven tid: 1 200 kronor

Dubbade däck under otillåten tid: 500 kronor

Fordon utan registreringsskylt: 1 500 kronor

Källa: Motormännen

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!