Flera läsare har hört av sig om kommande biljettpriser:
"Att Mälardalstrafik ”självklart ser över biljettsortimentet” duger inte som svar till alla oss pendlare som fått nya resvanor. Att betala runt 3 000 för att resa till Stockholm kanske två, tre jobbdagar i veckan istället för fem som tidigare, är knappast hållbart. Många lär välja bilen, vilket inte heller är särskilt hållbart", skriver en läsare.
– Vi förstår att 3 000 kronor kan upplevas mindre förmånligt om man reser tre gånger i veckan jämfört med alla dagar i veckan, men det innebär inte att biljetten inte längre är prisvärd i relation till bilresande, svarar Katarina Myrberg, pressansvarig på Mälardalstrafik och fortsätter:
– Priset på Movingo har dessutom legat still sedan införandet i slutet på 2017 och kommer att ligga kvar på samma prisnivå under nästa år. Samtidigt får många Movingoresenärer i Sörmland och andra delar av Stockholm-Mälardalen fler avgångar att välja mellan.
Varför finns det inte fler typer av biljetter?
– Att vi har ett enkelt biljettsortiment med enkelbiljetter (Mälartåg) och periodbiljett (Movingo) hänger ihop med de utredningar som gjorts tillsammans med våra ägare – sex regioner i Stockholm-Mälardalen. Då har det varit viktigt att biljettfloran och prissättningen hänger ihop med deras satsningar. Regionerna har gemensamt kommit överens om vissa principer hur pris- och biljettstrukturen ska utformas, och i slutänden är det sedan regionfullmäktige i varje region som bestämmer vilka priser och biljetter som ska gälla.
Katarina Myrberg säger att det framöver är en viktig fråga att se hur en mer flexibel biljett för pendlare kan se ut. Där följer Mälardalstrafik de nya rese- och försäljningsmönstren hos sina kunder efter pandemin och tar del av det arbete som deras ägarregioner gör när det gäller att utveckla biljettsortimentet.
En student som åker tåg då och då till skolan undrar vad som händer med deras rabatter. Två pensionärer undrar om pensionärsrabatterna och studentrabatterna blir kvar den 12 december:
"Rabatten är bra då den gynnar två grupper med tunna plånböcker och den är bra då den kan ges vid tidpunkter då tågen inte är så belagda med trafikanter", skriver läsaren Peter Söderström.
– I den nya prismodellen för Mälartåg är alla biljetter subventionerade, eftersom det är samhällsfinansierad regionaltågstrafik. Rabatterat pris finns för unga åldersgrupper och studenter. Pensionärer räknas som vuxna och har inga ytterligare rabatter med Mälartåg, konstaterar Katarina Myrberg och tillägger:
– Vi har inte heller sista minuten-rabatt. I stället för den efterfrågestyrda kommersiella prissättning som SJ använder har vi fasta priser, som mycket annan kollektivtrafik - oavsett om du bokar din resa en dag innan eller långt i förväg.
Priset baseras i grunden på hur lång sträcka man åker, men harmoniseras även med länstrafikens priser. Movingo periodbiljett har rabatterat pris för studenter och ungdomar, men inte för pensionärer. Nu kommer motsvarande resevillkor att gälla enkelbiljetterna.
– Rabatten för studenter och ungdomar blir cirka 25 procent för enkelbiljett med Mälartåg. Det är samma rabattsats som gäller och har gällt sedan start för studenter och ungdomar som pendlar med Movingo periodbiljett, säger Katarina Myrberg och tillägger:
– Men när det gäller enkelresor kommer vi inte att kunna erbjuda sista minuten eller boka tidigt-rabatt.
Flera resenärer har påpekat att centralstationen i Eskilstuna är eftersatt.
Kan ni påskynda en ombyggnad?
– Vi försöker. I Eskilstuna pågår sedan flera år tillbaka diskussioner och utredningar om utvecklingen av Resecentrum. Vi på Mälardalstrafik har pekat på att det behövs en större väntsal och fler väderskydd på plattformarna, en del av dessa föreslås också ha en utformning med väggar runt om för att möjliggöra uppvärmning, säger Göran Gullbrand, trafik- och infrastrukturstrateg på Mälardalstrafik.
Mälardalstrafik har inte ansvar för hur stationerna utformas, men försöker genom dialog med bland andra Jernhusen och Trafikverket medverka och trycka på.
– Vi vill att våra kunders hela resa blir en trevlig upplevelse, men i nuläget har vi inte sett någon plan för om och när förbättringarna i Eskilstuna kan genomföras, avslutar Göran Gullbrand.