Varje år sammanställer landets patientnämnder de klagomål som inkommit från patienter – för att sedan redovisa dem för Inspektionen för vård och omsorg (IVO).
En sammanställning av 2014 års ärenden visar att antalet klagomål från patienter har ökat. Under 2014 kom 32 735 ärenden in till patientnämnderna. Det är en ökning med fem procent jämfört med föregående år.
Storstadsregionerna står för hälften av alla patientnämndsärenden. Men sett till antalet invånare är det tre andra län som sticker ut, nämligen Sörmland, Gävleborg och Västmanland. Här gjordes över 500 klagomål per 100 000 invånare. Allra värst siffror hade Västmanland, följt av Sörmland.
Snittet i landet ligger på cirka 350.
Minst antal klagomål gjordes i Jönköping, med cirka 160 ärenden.
Somatisk specialistvård är det område som får mest klagomål. Ungefär hälften av alla ärenden rör den kategorin.
Däremot klagade färre än tidigare på den kommunala hälso- och sjukvården.
När det gäller tandvården är antalet ärenden till patientnämnden få.
Patientnämnden är den instans dit patienter och anhöriga kan vända sig om de är missnöjda med vården, eller om de fått vårdskador.
En orsak till att siffrorna skiftar så mycket kan vara att patientnämnderna har olika förutsättningar att ta emot klagomål, samt att informationen till patienter och närstående ser olika ut i olika län.
Socialstyrelsens slutsatser är att ett ökat antal klagomål är ett tecken på att patienterna har ökad kännedom om möjligheterna att rapportera skador och klagomål.