Varje dag kör i genomsnitt 14 400 personer rattfulla på de svenska vägarna, enligt Nationellt forensiskt centrum. Av 324 omkomna i trafiken 2018 omkom 16 procent, 53 personer, i alkoholrelaterade olyckor, enligt Trafikverket. Samtidigt upptäcker polisen mellan 12 000 och 13 000 rattfyllerister ute på vägarna varje år, genom omkring en miljon utandningsprov.
– Kampen mot rattfylleri är ojämn. Det är bara att gå till sig själv – hur ofta har jag blivit stoppad för att blåsa? Kanske en handfull gånger, och jag har haft körkort jättelänge. Vi har vissa kändisar som i princip kör fulla varje dag. Av de 14 000 rattfulla är kanske 1 000 eller 2 000 återkommande, men de flesta är nog inte återkommande, säger kammaråklagare Fredrik Beijar vid åklagarkammaren i Nyköping.
Polisens arbete mot rattfylleriet är flerdelat, konstaterar Per Lange, chef för polisens trafikenhet i Sörmland.
– En viktig del i arbetet med att rädda liv är att öka nykterheten i trafiken. Det jobbet innehåller tre delar: individprevention, allmänprevention och återfallsprevention.
Individprevention handlar om att hitta den enskilde rattfylleristen. Allmänprevention innebär att minska själva företeelsen rattfylleri, att bidra till normen att bilkörning och alkohol inte går ihop. När polisen går ut och på förhand berättar var trafikkontrollerna ska utföras handlar det om allmänprevention. Återfallsprevention innebär att försöka lotsa rattfylleristen till vård.
Nästan en tredjedel av rattfylleristerna, 31,3 procent, träffar polisen på under morgon och förmiddag. Den siffran har ökat från 27 procent 2016, enligt en sammanställning gjord av företaget Alcosense laboratories. Men betyder det att fler kör rattfulla på morgonen, eller att polisen är ute mer under morgontimmarna?
I polisregion Öst, där Sörmland ingår, utfördes 6 222 utandningsprov mellan klockan 08 och 09 på tisdagsmorgnarna under 2019. Den timmen, 08-09, sticker ut under alla veckans dagar, med 30 374 utandningsprov under året. Mellan klockan 04 och 05 på morgonen utförs lägst antal utandningsprov i region Öst; 1 429 stycken under året. Tisdagar är den veckodag där flest trafikanter får blåsa, med 42 043 prov under året. På söndagar har bara drygt hälften så många fått blåsa: 22 001 personer. Siffrorna kommer från polisens statistik över lau, lagen om utandningsprov.
– Vi kör ofta nykterhetskontroller på morgonen. De av våra grabbar som börjar fem på morgonen åker ofta norrut, mot Trosa och Vagnhärad och sätter upp kontroller där. En morgon tror jag de hade tre fyllerister på en timmes tid, säger Carl-Jan Ekberg, vid trafikpolisen i Nyköping.
Thomas Bergqvist, kommunpolis i Eskilstuna och Strängnäs, instämmer:
– Det stämmer att många rattfyllerier uppdagas på morgonen, men det betyder inte att vi inte har kontroller på andra tider under dygnet. Det handlar som jag ser det på att trafiken är tätare på morgonen och att folk kör med alkohol kvar i kroppen från kvällen innan. Jag tror att det finns en övertro på att nu går jag och lägger mig och då försvinner alkoholen. Riktigt så fungerar inte kroppen, särskilt inte om du druckit under en lång period av ditt liv.
Också Carl-Jan Ekberg uppfattar att morgonfylleristerna ofta druckit kvällen före.
– Det finns säkert en och annan som tagit en återställare på morgonen, men jag tror de flesta druckit kvällen innan och tycker att de inte känner av det, säger han.
Åklagaren Fredrik Beijar håller inte riktigt med polisen om att morgonens rattfyllerister oftast druckit kvällen före.
– Jag tror att de har hållit på betydligt längre på natten än vad de kanske tänkt sig. Vi har ju folk som har åkt på grovt rattfylleri på morgonkvisten, jag tror inte att de drack sista ölen eller vinet klockan halv tio på kvällen.
Är det då någon rättslig skillnad, på att ha druckit kvällen före, jämfört med att dricka precis innan man sätter sig i bilen?
– Nej. Den enda gång det kan bli en bedömning av uppsåt är om personen har druckit till exempel cola och någon har hällt något i den, och man inte vet att man har druckit. Vet man att man har druckit, om det var samma dag eller dagen innan, har man skyldighet att se till att man är nykter när man kör bil, säger Fredrik Beijar.
Straffet för rattfylla är i första hand indraget körkort, samt böter eller fängelse i upp till ett år. För grov rattfylla döms nästan alltid fängelse ut.