Folktandvården förväxlade patient – lagade frisk tand

I juni skedde en förväxling av patienter på Folktandvården Sörmland. Det hela resulterade i att en person fick en frisk tand lagad. Händelsen har nu Lex Maria-anmälts.

SÖRMLAND2016-08-10 17:43

Det var i juni i år som en patientförväxling skedde på Folktandvården Sörmland. Hans Göransson är ansvarig för patientfrågor på huvudkontoret i Nyköping och har gjort själva anmälan om händelsen, även om han själv inte var närvarande. Enligt honom gick det hela till på följande vis:

Två patienter med samma förnamn hade fått tandläkartid vid samma tid på samma klinik hos Folktandvården Sörmland. Dock dök bara en av patienterna upp. Den närvarande patienten ropades upp och fick stiga in till tandläkaren – men i själva verket var det den andra patienten som man hade ropat på.

Patienten, som egentligen bara skulle göra en kontroll, fick sedan en av sina friska tänder lagade – en lagning som alltså var ämnad åt den andra patienten.

Den frånvarande patienten dök varken upp eller hörde av sig. Patienten som närvarat anmäldes dock sedan som frånvarande, eftersom hen inte gått på sitt egentliga besök. Efter det mottog hen ett brev från Folktandvården angående uteblivet besök. Det var då allt uppdagades.

– Då hörde patienten av sig och sa att "jag var ju där, jag fick till och med en tand lagad", säger Hans Göransson som sedan gjorde en Lex Maria-anmälan till IVO, inspektionen för vård och omsorg.

Såg inte tandläkaren att tanden var frisk?

– Ofta kan man inte se de här ytorna med blotta ögat, det är det man har röntgenbilderna till. Nu antog man att personen var någon annan, säger Hans Göransson.

Folktandvården Sörmland har nu utrett händelsen internt för att undvika framtida misstag.

– Det man alltid bör göra är att kontrollera för- och efternamn och personnummer för att försäkra sig att man har rätt person, säger Hans Göransson.

Reagerade inte patienten under själva besöket?

– Jag vet inte, det kan ju vara så att man har en respekt för vad tandläkaren säger, säger Hans Göransson.

Vad tyckte patienten om det hela efteråt?

– Jag har fått intrycket att patienten tog det ganska lugnt och sansat. Det är inte så mycket man kan göra nu, lagningen finns ju där. Naturligtvis kommer vi inte att ta betalt om den måste fyllas igen, säger Hans Göransson.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!